Voice over iP (VoIP) is al zo oud als de straat, maar nu pas doorgebroken in ons land. Al raakt de technologie alsmaar meer geïntegreerd en is de markt intussen veranderd. Cisco is marktleider. De top drie haalt meer dan de helft, terwijl Avaya met behulp van een Amerikaanse rechter uit Chapter 11 tracht te raken.
Telefonie, VoIP en pabx is technologie met een heel trage vervangcyclus in een bedrijf. De gemiddelde leeftijd van een pabx in ons land is zeven à acht jaar. Het duurt jaren vooraleer deze technologie wordt vervangen.
Het valt dus niet te verwonderen dat VoIP pas nu is doorgebroken in België. Want pas vanaf nu maken iets meer dan de helft van de Belgische bedrijven (51 procent) gebruik van VoIP. Vier jaar terug bedroeg dat percentage 48 procent en in 2009 was dat nog minder dan een derde van de locaties.
Dit alles blijkt uit analyse van Computer Profile op vraag van Computable. De cijfers zijn er op basis van 3700 interviews die zijn gehouden met it-verantwoordelijken van Belgische bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers.
Waarom VoIP?
Lange tijd was voor bedrijven de grote meerwaarde van VoIP niet altijd duidelijk. Ook al werd telefoneren tussen de onderlinge vestigingen er gratis mee, toch was een VoIP-project (vaak door de duurdere ip-telefoons) niet meteen een besparing.
Ondernemingen die VoIP gebruiken, kozen vaak voor de mogelijkheden rond flexibiliteit. Een ip-telefoon kan gelijk waar in het netwerk worden gehangen en werkt meteen. En vooral ook om de integratie met andere systemen. Citadelle Regional Hospital (CHR), een van de grootste ziekenhuizen in Wallonië die maandelijks meer dan 530.000 telefoongesprekken verwerkt, veranderde ook om die reden recent van VoIP-systeem.
Geïntegreerde communicatie-oplossing bij CHR
CHR koos voor een geïntegreerde communicatie-oplossing om vijf verschillende locaties samen te brengen. Al het inkomende contact wordt nu via een keuzemenu automatisch naar de juiste dienst gestuurd. Als er geen medewerkers beschikbaar zijn, hebben klanten de keuze om te worden teruggebeld. ‘Onze hoofddoelstelling was het beheer van alle interne en externe telefoongesprekken, maar we wilden ook de wachttijd van de bellers inkorten en het aantal gemiste in- en uitkomende patiëntenafspraken verminderen’, aldus Benoît Degotte, ict-directeur bij CHR. ‘Patiënten krijgen nu via sms een herinnering van hun afspraak die ze makkelijk kunnen bevestigen of uitstellen.’
Hun oplossing bevat een ip-communicatie-platform met ingebouwde toepassingen voor mobiele telefonie, samenwerking en video die gelinkt wordt met het alarmsysteem van het ziekenhuis. Toch is besparing of efficiëntie nooit ver weg bij VoIP, blijkt ook bij CHR. ‘Het komt er bij ons ook op aan om het aantal behandelde telefoongesprekken te laten stijgen, zonder extra telefoonmedewerkers aan te werven’, klinkt het.
Soort bedrijf speelt rol
Dat CHR pas nu met een uitgebouwde VoIP-oplossing voor de dag komt, is geen verrassing. De zorg blijkt geen voorloper in deze technologie. Dat zijn de ict- en de nutssector, waar driekwart van de locaties gebruik maakt van VoIP. Ook in de financiële sector is VoIP (met 60 procent) al vrij goed vertegenwoordigd. De bouwsector (40 procent) loopt daarentegen nog het meest achterop.
Het gebruik van VoIP verschilt ook op het vlak van bedrijfsgrootte, maar minder. Zo blijkt dat 47 procent van de locaties met vijftig tot honderd medewerkers gebruik maakt van VoIP.
Van de locaties met honderd tot tweehonderd medewerkers is dat 50 procent, een percentage dat stijgt tot 58 procent van de locaties met tweehonderd tot vijfhonderd medewerkers. De meest fervente gebruikers (met een aandeel van zowat 60 procent) zit bij de bedrijfslocaties met meer dan vijfhonderd medewerkers.
Marktaandelen: de grote twee
Kijkend naar de leveranciers van VoIP- en unified communication (uc)-oplossingen, dan blijkt Cisco de meest voorkomende partij. Dat lijkt logisch vermits Cisco zich al van bij het begin heeft geprofileerd met ip-telefonie en de analoge oplossingen links liet liggen. Een kwart van de aangetroffen oplossingen in VoIP en uc betreft een Cisco toepassing.
We laten dan het gebruik van Microsoft Skype for Business (en haar voorlopers) wel even buiten beschouwing. En geven ook even mee dat het gebruik van Skype for Business ruim anderhalf keer zo groot is als het gebruik van Cisco oplossingen.
Cisco kent haar grootste aandeel bij locaties van multinationals. In dat segment is bijna de helft van de VoIP/uc-oplossingen een toepassing van Cisco.
Mitel vormt in totaal 16 procent van de ip-oplossingen. Het Canadese bedrijf, waarvan ook het hoger aangehaalde Citadelle Regional Hospital recent de technologie implementeerde, kent haar hoogste aandeel (26 procent) bij locaties van zogenaamde national enterprises (commerciële bedrijven met 250 tot 2.500 medewerkers in België).
De rest van de club
Unify (het vroegere Siemens) neemt de derde plaats in met een aandeel van 13 procent en kent in het publiek domein haar sterkste segment (17 procent). Samen met Cisco en Mitel haalt Unify ruim 55 procent van de markt in ons land. Waarmee die top drie er vergelijking met een jaar geleden er licht op vooruit gaat.
Alcatel-Lucent kent, met 12 procent, een bijna even groot aandeel. Ook Alcatel-Lucent kent haar sterkste positie in het publiek domein waar één op vijf oplossingen op het gebied van VoIP/uc van hen is.
Chapter 11 voor Avaya
Avaya sluit de top 5 met een aandeel van 9,5 procent. Ook Avaya kent bij multinationals haar grootste aandeel, maar gaat er van alle leveranciers er wel het meest op achteruit. Vorig jaar bedroeg hun marktaandeel nog 12 procent.
Het bedrijf kreeg onlangs in de VS haar aangepaste herstructureringsplan goedgekeurd. Let wel, de Chapter 11-procedure slaat enkel op de Amerikaanse activiteiten van Avaya, de Europese activiteiten van het bedrijf staan hier los van. Al stuwen de gebeurtenissen het marktaandeel van Avaya in ons land dus ook niet meteen omhoog. Integendeel.