Het zou een vraag kunnen zijn op quiz onder it-nerds. Hoeveel toepassingen biedt Microsoft die in uw bedrijf samenwerken mogelijk maakt? Maar die quizvraag wordt al snel een schiftingsvraag. Want het antwoord valt niet op één hand te tellen. En eigenlijk ook niet op twee handen.
Ik bedacht me deze quizvraag toen ik begin deze maand schreef dat Skype in ons land zijn hoogtepunt had bereikt. En ook meldde dat Skype for Business door Microsoft binnenkort wordt vervangen door Microsoft Teams. Qua naamgeving is Skype for Business niet altijd even standvastig geweest. Want ervoor was het Lync en daarvoor was het Office Live Communications Server.
De hele Skype-naamgeving bracht me tot de vraag met hoeveel Microsoft-toepassingen je kan samenwerken in je bedrijf. Want dat zijn er best veel. Outlook en One Drive for Business (het vroegere SkyDrive) zijn bekend.
Natuurlijk is er (voorlopig toch nog) Skype for Business voor telefoongesprekken, instant messaging en online meetings. En er is ook nog SharePoint voor het bouwen van een intranet, interne berichten en – ook hier – het delen van documenten. Dat zijn er dus al vier.
Verder had ik ook nog Hotmail op mijn lijstje, wat vandaag outlook.com heet en bovendien een consumententoepassing is. Die laat ik daarom vallen. Verder is er natuurlijk Office 365 met Groups. En ook Office 365 Video, wat intussen Office 365 Stream heet.
Maar daar blijft het niet bij. Er is ook nog Delve en Microsoft Teams. En natuurlijk Yammer, een bedrijf en toepassing die Microsoft vijf jaar geleden voor meer dan een miljard euro kocht en die ik al bijna vergeten was.
Blijft het bij negen?
Op basis van inschatting en wat gegoogle leek me dit volledig. Negen toepassingen dus. Tijd om Microsoft zelf te contacteren. Want zoals bij elke quizvraag, ga je terug naar de bron. Vraag dus voor de collaboration-specialist bij Microsoft. Maar in tegenstelling tot wat ik eerst dacht, ging Microsoft mijn lijstje niet herleiden. Neen, het voegde daar nog collaboration-toepassingen aan toe:
- Sway (presentatieprogramma)
- Forms (formulieren samenstellen en delen)
- Flow (taken automatiseren)
- Powerapps (app development)
- Office applications
- Bookings (managen van afspraken)
- Staffhub (tijdsbeheer en berichten)
Dat waren niet allemaal toepassingen waar ikzelf aan had gedacht en soms ook simpelweg niet (goed) kende. En daarnaast waren het ook niet allemaal toepassingen die ikzelf (maar wie ben ik) met samenwerking zou associëren. Al zit dat intussen natuurlijk overal wel een beetje.
Samenwerken is alvast een draak met veel gezichten. Maar voor welke toepassing kiezen? Dat hangt van diverse elementen af: van de toepassing zelf (chat, e-mail, voice), de context van een project (van brainstorm via Yammer tot de projectopvolging via Sharepoint) of de personen waarmee je samenwerkt (van team, afdeling tot de hele organisatie).
Dropbox of Slack-killer?
Hoe dan ook: we komen tot een aantal van zestien Microsoft-toepassingen. Zestien. Enerzijds is dit een goede zaak, want samenwerken is anno 2018 veel rijker dan e-mail. Anderzijds gaat de slinger wel heel erg de andere richting uit.
Misschien toch ook even kijken of alles evenzeer noodzakelijk is. Want een Google Drive-killer of een Dropbox-killer heeft Microsoft toch nog niet echt in portefeuille. En ook naar een antwoord op de opkomende toepassing Slack is het bij hen nog zoeken.
Bovendien rijst bij mij de logische vraag: wie is niet verward door dit overgrote aanbod? Zo heeft Microsoft de laatste tijd het aantal (overlappende) collaboration-toepassingen, geënt op hun Office 365 platform, grondig opgevoerd. Het komt er ook op aan om dit allemaal uitgelegd te krijgen aan hun klanten.
Koffiezetapparaat
Maar het antwoord op de (schifting)vraag is dus zestien. Zestien Microsoft-toepassingen rond collaboration. En zoals een door de wol geverfde quizmaster het zou zeggen: op naar de volgende vraag. Met de winnaars spelen we verder voor een koffiezetapparaat.