OTA Insight, een van oorsprong Belgisch data intelligence-platform voor de hotelindustrie, heeft twintig miljoen dollar aan groeifinanciering ontvangen. De kapitaalronde werd geleid door Eight Roads Ventures, naast F-Prime Capital Partners en eerdere investeerders van het bedrijf.
OTA Insight werd opgericht in 2012 door de drie jonge Belgen: Adriaan Coppens, Matthias Geeroms en Gino Engels. Het bedrijf helpt hotels en resorts om hun omzet te optimaliseren en hun rendabiliteit te verbeteren door het gebruik van big data. Hun cloudplatform biedt revenue managers real-time toegang tot prijsinformatie van concurrenten, trends en inzichten in de online hotelmarkt. Beoordelingen en recensies van reizigers, alsook evenementen en hun impact op de vraag naar hotelkamers worden in het datamodel opgenomen om op korte en lange termijn prijsstrategieën proactief aan te passen.
Het bedrijf stelt ondertussen meer dan dertig specialisten tewerk in zijn Belgische R&D-hub in Gent. Met het opgehaalde kapitaal wil het zijn data scientist-en engineering-teams verder uitbouwen. Binnen het platform komt er specifieke focus op het bevorderen van de machine learning en artificiële intelligentie-capaciteiten. Het wereldwijde team van tachtig personen zal in 2018 versterkt worden met een vijftigtal collega’s. Daarnaast zal Michael Treskow, partner bij Eight Roads Ventures, toetreden tot de raad van bestuur.
Momenteel wordt OTA Insight’s cloudplatform gebruikt door meer dan 16.000 hotels in 134 landen. Daaronder namen als Carlson Rezidor, Hilton, Accorhotels, Louvre, Choice, Best Western en NH Hotels.