Onderzoeksinstituut TNO onderzoekt de aanpak van storingen van Wi-Fi-signalen door interferentie in dichtbebouwde gebieden. Volgens de onderzoekers ligt de oplossing niet in het verbeteren van de hardware, maar moet software de storingen verhelpen. De uitdaging is om concurrerende providers rond de tafel te krijgen zonder bestaande mededingingsregels te schenden.
Dat stelt TNO in het artikel Help mijn Wi-Fi doet het niet, wat nu? Daarin meldt TNO samen met andere Europese kennisinstituten en bedrijven te werken aan oplossingen. Die liggen volgens de onderzoekers niet in hardware, maar in software.
Binnen Wi-5- een Europees project voor de verbetering van Wi-Fi-signalen en onderdeel van het Horizon 2020-programma-, ontwikkelt TNO software die de kanaalkeuze van de accesspoints in de omgeving en de overloopgebieden tussen accesspoints coördineert en optimaliseert. TNO-onderzoeker De Nijs: ‘Zo worden de kanalen en accesspoints optimaal gebruikt, krijgt iedere gebruiker zijn rechtmatige deel van de capaciteit en zit in ieder geval niemand meer zonder internet.’
Klanten die nu bij hun internetprovider klagen over slechte Wi-Fi, krijgen nu meestal het advies om een repeater of extra accesspoint aan te schaffen, stelt TNO. De onderzoekers: ‘Die repeater versterkt het Wi-Fi-signaal op de plekken waar de storing van de buren het grootst is. Dat helpt, maar niet als de buren ook repeaters kopen. Dan neemt het aantal signalen in de omgeving juist snel toe en daarmee ook de verstoringen.’
De inzet van software om de signalen van routers en accespoints te verbeteren leidt ook tot uitdagingen. TNO noemt als complicatie dat de samenwerking tussen de commerciële providers niet mag botsen met de mededingingsregelgeving.
Open source
TNO verwacht dat de nieuwe software binnen een jaar kan worden overgedragen aan het bedrijfsleven. ‘Wi-5 werkt met een open source-model. Iedereen kan dus aan de ontwikkeling van de software bijdragen, en dat gebeurt al. Onder andere door operators die veel accesspoints beheren en de Wi-Fi-problemen van hun klanten willen verhelpen. De software van Wi-5 kan daardoor binnen afzienbare tijd worden ingezet en, omdat er geen nieuwe apparatuur nodig is, blijven de kosten beperkt.’