Proximus zal vanaf 2018 niet langer vaste telefoontoestellen verhuren. Dat schrijft 'Het Laatste Nieuws' en bevestigt de telecomoperator.
Proximus kreeg vorige maand heel wat tegenwind omdat vele klanten nog steeds een maandelijks huurbedrag betalen voor hun oud vast toestel, ook als het over een oud toestel gaat dat al lang afbetaald is.
Uiteindelijk meldde het bedrijf dat het de 150.000 klanten die al jaren zo’n toestel huren, een brief zal sturen. In de brief die deze maand bij de factuur zit, legt Proximus uit hoe de klant de huur kosteloos kan opzeggen. Wie dat doet, zal zijn vast toestel mogen houden. Een financiële compensatie komt er evenwel niet.
Maar minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) en telecomminister Alexander De Croo (Open Vld) hadden snel na de aankondiging van de brief al aangegeven dat de zaak voor hen niet gesloten was en dat er nog enkele vragen blijven. Ze wilden snel overleg met ceo Domique Leroy en dat overleg leverde het nieuwe compromis op. ‘Het bedrijf komt hiermee tegemoet aan het signaal van de regering’, zegt De Croo in de krant.
Vanaf 2018 zal de operator ook geen nieuwe huurcontracten meer aanbieden, zelfs niet als klanten er expliciet om vragen. Bestaande klanten kunnen wel blijven huren. Daarbij kan het oude toestel ook ingeruild worden voor een recenter model, aan dezelfde huurprijs.