Bankverzekeraar KBC gaat artificiële intelligentie gebruiken om schadeclaims van automobilisten te analyseren. Dat is een Belgische primeur. Het bedrijf heeft een proefproject hierrond succesvol afgerond, zo melden De Tijd en Het Laatste Nieuws
De reden waarom KBC bots en artificiële intelligentie op zijn dossiers loslaat, laat zich eenvoudig samenvatten: omdat klanten willen dat die steeds sneller afgerond worden. Nu moeten menselijk schadebeheerders zich nog over eenvoudige ja/nee-vragen buigen, in de toekomst zal dit aan software overgelaten worden die dat veel sneller kan. Die software leert het antwoord op de vragen door tienduizenden eerdere dossiers als referentie te nemen. De mens krijgt daardoor ook meer tijd om complexe gevallen te behandelen.
Binnen zes à twaalf maanden zullen bij de tak autoverzekeringen de dossiers automatisch afgehandeld kunnen worden, zegt Hans Verstraete, ceo van KBC Verzekeringen in De Tijd. Later zal het systeem ook voor andere, complexere verzekeringen ingezet worden.
KBC (de derde grootste verzekeraar in ons land) heeft geen intentie om mensen te ontslaan, maar het inzetten van bots kan wel effect hebben op de tewerkstelling, zo geeft de topman toe. Medewerkers zullen sowieso polyvalenter moeten gaan werken en minder terugvallen op hun specialisaties.