It-consultant Delaware heeft massaal gehoor gegeven aan de oproep van het Rode Kruis Vlaanderen om bloed in te zamelen. Zo’n tweehonderd donoren schreven zich in, samen goed voor ongeveer negentig liter bloed. Daar bovenop schenkt Delaware per donatie veertig euro aan het Rode Kruis.
De bloedinzamelactie van Delaware past binnen het ‘WeCare’-initiatief, dat medewerkers stimuleert om zich in te zetten voor goede doelen. Voor de initiatiefnemers was het Rode Kruis meteen een logisch doel: ‘Rode Kruis Vlaanderen is immers klant en partner van Delaware. En zo tonen we actief dat we ons betrokken voelen bij waar onze klant voor staat’, zegt Patrick Andersen, managing partner bij Delaware.
Het WeCare-team rolde de donatiecampagne over Delaware uit als een heuse marketing- en communicatiecampagne en houdt er ook gegevens over bij. ‘Bij vergelijkbare initiatieven zie je dat ongeveer 30 procent van de mensen die zich voor een donatie opgeven, komt opdagen. Bij ons ligt dat tot hier toe op 63 procent’ zegt Andersen. Het blijft niet bij enkel bloed. Delaware geeft veertig euro per donatie aan het Rode Kruis Vlaanderen. Als alle donoren in hun voornemen volhouden, komt dat op vijfduizend euro.
Tot 70 procent van alle mensen in België heeft ooit bloedtransfusies nodig, maar slechts 3 procent van de bevolking geeft bloed. In de zomer van 2017 dreigde er zelfs een bloedtekort.