Kabeloperator Telenet reageert op zijn website op de voortdurende klachten van politici en consumentenorganisaties dat er in ons land een ‘duopolie’ bestaat op de markt van vaste telecom. Volgens het bedrijf speelt de concurrentie in België veel meer dan veel mensen denken.
Telenet doet zijn visie uit de doeken op zijn site in de rubriek ‘Telenet Talks’. Het bedrijf geeft toe dat er inderdaad een duopolie is wat betreft bedrijven met een eigen vast netwerk: enerzijds Proximus en anderzijds Telenet en Voo. Maar, zo zegt Thomas Roukens, regulatory affairs van Telenet, het is maar de vraag of dit tot hogere prijzen, minder innovatie en minder concurrentie leidt.
Telenet wijst erop dat België een van de modernste infrastructuren ter wereld heeft, dat 95,5 procent van de bevolking toegang heeft tot breedband en dat de downloadsnelheden in ons land bij de hoogste ter wereld behoren. Zowel Proximus als Telenet hebben op grote schaal in de netten geïnvesteerd, wat leidde tot Europese primeurs als bijvoorbeeld interactieve IPTV. ‘Als we naar een tijdlijn kijken, zien we dat de technologische innovaties volstrekt niet gesynchroniseerd zijn’, aldus Roukens. ‘Dat logenstraft het scenario van het duopolie: de operatoren hebben hun netten onafhankelijk van elkaar ontwikkeld en de Belgische klanten hebben daarvan geprofiteerd.’
Keuzevrijheid
Ook de keuzevrijheid is een realiteit in België, betoogt Telenet. ‘Het aantal actoren is inderdaad beperkt, net als in andere landen, maar de keuzemogelijkheden zijn dat niet. Een Belgische klant kan immers tussen twee basistechnologieën kiezen, koper (Proximus) en coaxkabel (Telenet, Voo), terwijl de mobiele toegang dankzij de evolutie van de technologie een steeds leefbaarder en betrouwbaarder alternatief voor de vaste netten is. Die trend zien we nu al (Easy Internet@Home van de groep Orange Belgium, het aantal gezinnen dat alleen een mobiele verbinding heeft …). De operatoren gaan daarin mee door de volumes mobiele data die ze de klanten aanbieden regelmatig te verhogen.’
Klanten kunnen ook meer dan in Frankrijk of Duitsland kiezen voor alleen vaste telefonie, alleen vast internet, televisie en internet zonder vaste telefonie, et cetera. De prijs die voor de diensten wordt gevraagd, is volgens de operator ook niet overdreven, want volgens een studie van het BIPT zijn zeven op de tien Belgen tevreden over de prijzen en het aanbod van triple play.
Tot slot wijst de operator er op dat de Belgische mededingingswetgeving bijzonder uitgebreid is en concurrentievervalsing efficiënt bestrijdt. ‘De Belgische consumenten zijn goed beschermd en de concurrentie wordt aangemoedigd.’
Bipt vs NBB
Een studie van het BIPT eerder dit jaar liet zien dat de prijs van de Belgische telecomproducten ‘gemiddeld’ zijn ten opzichte van andere Europese landen. Een aparte studie van de Nationale Bank van België sprak dat onderzoek echter tegen. Volgens de NBB betaalt de Belg 19,5 procent meer voor zijn telecom dan in de buurlanden.