Facturen betalen draait vaak uit op heel wat administratie en papierwerk. Dat het anders kan bewijst de Belgische startup Digiteal. Met hun platform – dat recent erkend werd door de Belgische Nationale Bank – optimaliseert ze het proces van het betalen van elektronische facturen. Een dienstverlening waar we graag wat meer info over hadden.
De startup gevestigd in Mont-Saint-Guibert is actief sinds mei 2015 en kende een moeilijke start. ‘Het begin was inderdaad best frustrerend’, geeft Cédric Nève, de oprichter van Digiteal toe. ‘We hebben een jaar gewacht op de banken om een Europese standaard QR-code te ondersteunen, maar enkel KBC wenste een samenwerking aan te gaan. We hebben dan maar besloten om zelf de koe bij de horens te vatten en een banklicentie aan te vragen. Zo omzeilen we de banken. Meer nog, we kunnen nu ook veel sneller op Europees niveau schalen’, kijkt Nève tevreden terug op de beslissing.
Platform dat je makkelijker doet betalen
Met Digiteal heeft het bedrijf een e-invoicing/betalingssysteem ontwikkeld. Het grote verschil met de concurrentie is dat het platform onafhankelijk werkt van de banken en daardoor een uniforme en betere user interface en gebruikservaring kan aanbieden. ‘Met onze tool kunnen bedrijven inderdaad hun facturen aanbieden en online laten betalen. Klanten krijgen een heel intuïtieve gebruikersinterface, waar we heel veel aandacht aan besteden. Terwijl deze gebruikservaring bij de concurrentie vaak afhangt van de kwaliteit van de bank, hebben wij dit volledig zelf in de hand. Een belangrijke troef.’
De gebruiker staat dus duidelijk centraal bij Digiteal. ‘Wij willen het de gebruiker simpel maken om terugkerende betalingen makkelijk te verwerken. Je verliest hier vaak heel wat tijd mee. Met ons systeem kun je terugkerende facturen automatisch laten betalen. Vanaf de derde keer kun je de factuur automatisch laten betalen op een dag die je zelf aangeeft en met een limiet. De betaling vindt enkel plaats als het bedrag onder deze limiet blijft. Deze limiet suggereert Digiteal trouwens zelf op basis van de eerste transacties. Makkelijk en zonder kopzorgen, ons systeem denkt met je mee’, glimlacht Nève.
Technologisch wordt er gewerkt op een AWS-systeem met een datacenter in Frankfurt. Verder wordt er Tomcat on Java gebruikt en worden webservices aangeboden. Ionic staat in voor de mobiele applicaties, zo kan er tegelijkertijd voor zowel Android als iOS ontwikkeld worden.
Erkend als betalingsinstelling
De erkenning als betalingsinstelling is een belangrijke stap in de groei van Digiteal dat ondertussen al zes medewerkers telt. ‘Nu kunnen we de pilotfase aanvatten. We starten met een tiental middelgrote bedrijven, met een beperkt aantal facturen. Maar er zijn ook al overeenkomsten met veel grotere bedrijven, met miljoenen facturen. Dat staat voor begin volgend jaar op de roadmap. Op dat moment voorzien we ook een Europese uitrol. Wie weet openen we dan ook wel kantoren in andere landen, maar dat is toekomstmuziek’, geeft Nève aan.
De startup haalde eind 2016 625.000 euro op en er is een nieuwe investeringsronde op til. ‘Er stappen inderdaad een aantal nieuwe investeerders in. Voorlopig lijkt ons dat voldoende, maar als onze Europese groei een vlucht neemt, kan het zijn dat we bijkomend geld ophalen. We hopen binnen een jaar break-even te draaien.’
Consumenten overtuigen om de app te downloaden
Het moeilijkste lijkt Nève het overtuigen van de consumenten. Klanten zien er onmiddellijk de voordelen van in, maar we moeten natuurlijk ook de consument zover krijgen dat deze onze app installeert. Onze publiciteit en de vraag om de app te installeren komt alvast op de facturen bij onze klanten te staan. Het geeft ons de nodige publiciteit en dan klant kan gelijk het factuur betalen dat net ontvangen is.’
De startup begeeft zich in een concurrentiële markt. ‘Langs de ene kant zijn er Doccle, Pom en Zoomit, wat eerder documenten oplossingen zijn, terwijl bij ons een grotere focus ligt op de betalingen. Ons grote voordeel is dat onze kosten lager liggen omdat we alles in eigen handen hebben. Maar ook betalingsproviders als Ingenico en Stripe vormen concurrentie en dan hebben we het nog niet over de echt grote jongens als PayPal, Bancontact en Apple Pay. Een uitdaging’, grijnst Nève.
‘We hebben vertrouwen in onze dienstverlening en zijn ook bezig met bijkomende oplossingen. Zo willen we terugkerende betalingen op een makkelijkere manier en automatisch laten betalen, maar dan wel met de nodige zekerheid natuurlijk. Onze klanten minder kopzorgen en tijdwinst bezorgen, daar draait het om’, besluit Nève.