De Limburgse keukengroep Deaplus opent in Hasselt een ‘digitale toonzaal’. Via sensoren wordt het winkelgedrag van bezoekers in kaart gebracht. Dit geeft het bedrijf een totaalbeeld van de bezoekers. Bovendien kan het gepersonaliseerde content tonen. De digitale showroam is gerealiseerd door de Hasseltse startup Nurama.
‘Mensen snakken naar vakmanschap en trendgevoelig maatwerk. Technologie helpt om deze noden beter te begrijpen. In onze toonzaal wordt het beste van de online en offline wereld met elkaar gecombineerd. De technologie van Nurama brengt het offline winkelgedrag van onze klanten in de showroom in kaart. We meten welke keukens langer worden bekeken, om zo een totaalbeeld van de bezoekers te creëren’, aldus Alwin Put, marketingmanager van Deaplus.
‘Voor het verzamelen van data gebruiken we optische sensoren, geen camera’s. Dat betekent dat we nooit beelden van mensen maken en de consument anoniem blijft. We werken enkel met bulk data om inzichten te verwerven. Hiermee voldoen we alvast aan de nieuwe GDPR-regelgeving.’
‘De shopperdata die zo verzameld worden helpen onze verkopers om klanten gerichter te adviseren en een gepersonaliseerde service te bieden. Later willen we de technologie van Nurama inzetten voor dynamische content op de digitale schermen in deze toonzaal. Deze content sluit aan bij de persoonlijke smaak van bezoekers, zodat zij niet verdrinken in het aanbod van producten en stijlen.’
Nurama en Deaplus
Nurama is een jong technologiebedrijf gevestigd op de Corda Campus. Het verzamelt data via sensoren, analyseert deze en toont dit op een dashboard. Dit helpt gebruikers om de dienstverlening van bedrijven en winkelervaring van de consument te verbeteren.
Nurama debuteert met zijn technologie bij Deaplus. Dat bedrijf ontwerpt en fabriceert al ruim dertig jaar keukens, badkamers en kasten op maat. Het beschikt over productie-eenheden in Heusden-Zolder en het Nederlandse Bladel. Daarnaast beschikt het over vijf toonzalen in Hasselt, Boortmeerbeek, Schoten, Sint-Gillis-Waas en Roeselare.