Econocom gaat voor Microsoft de distributie van de Hololens verzorgen in België, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Daartoe hebben beide partners vandaag een overeenkomst getekend.
Microsoft heeft een groot deel van de Europese distributie van zijn Hololens toevertrouwd aan Econocom. In een persbericht zegt die laatste dat dit te danken is aan ‘zijn ervaring in logistiek en distributie maar ook voor zijn financieringsopties in abonnementsvorm of pay-per-use.’ Dat soort financieringsmodellen moet toelaten om de penetratiegraad van de Hololens te versnellen. Tot voor kort was de bril enkel beschikbaar via de Microsoft Store.
Econocom neemt met deze overeenkomst ook deel aan het Mixed Reality Partner Program van Microsoft, dat designstudio’s en integratoren samenbrengt. Econocom zal met de andere dienstverleners samenwerken aan gepersonaliseerde holografische oplossingen. Vandaag test Econocom al eigen toepassingen voor onderhoudsassistentie en opleidingen. Die zullen in 2018 gecommercialiseerd worden.
‘Mixed reality is een nieuw concept maar we zien tal van mogelijkheden voor bedrijven. Dankzij dit partnership helpen we onze klanten om er van bij de start gebruik van te maken en versneld de vruchten te plukken van hun digitale transformatie’, zegt Bruno Ronsse, country manager van Econocom Belux.
De Hololens laat toe om hologrammen en toepassingen als het ware te vermengen met de fysieke omgeving van de gebruiker. Sinds de lancering in 2015 zijn er al verschillende gebruiksscenario’s ontwikkeld voor de Hololens in professionele omgevingen, gaande van opleiding, bijstand op afstand, onderhoud en klantenrelaties, creatieve ontwikkelingen en design. Volgens een studie van Grand View Research kan het marktpotentieel van mixed reality groeien tot 6,8 miljard dollar in 2024.