Europese consumenten kunnen vanaf iedere Europese website bezoeken of er aankopen doen. Daarover hebben de Europese Raad, de Europese Commissie en het Europese Parlement een akkoord bereikt, meldt persbureau Belga. Europa heft hiermee de zogenaamde geoblocking op.
Vanaf volgend jaar kunnen consumenten hun digitale aankopen op eender welke site doen. De nieuwe regels zullen volgens de Europese Commissie de ‘e-commerce een boost geven in het voordeel van de consumenten en ondernemingen’. ‘Voor burgers betekent dit dat ze hun nieuwe elektronica online kunnen kopen, een auto kunnen huren of in het buitenland hun concerttickets kunnen boeken zoals thuis. Voor ondernemingen betekent het meer juridische zekerheid om over de grenzen heen te opereren’, luidt het.
Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt (N-VA), die een van de hoofdonderhandelaars was, spreekt van een ‘mijlpaal voor de Europese interne markt’ en ‘een win-winsituatie’ voor zowel consumenten als bedrijven. ‘Dankzij dit akkoord zullen de Europese consumenten kunnen genieten van een ruimer en vaak goedkoper online aanbod aan goederen en diensten. Bedrijven kunnen dan weer profiteren van een bredere klantenbasis en zullen bovendien niet op de hoogte moeten zijn van de wetgeving van alle Europese lidstaten.’
De nieuwe regels verplichten bedrijven echter niet om overal dezelfde prijzen te hanteren, een maatregel die wel in eerdere versies van het verbod was opgenomen. Audiovisueel materiaal – zoals televisieseries en andere producties – valt niet onder de nieuwe wetgeving. Ook e-boeken, muziek en online games zijn vrijgesteld.