De eigen telefooncentrale is stevig op zijn retour. Meer en meer bedrijven schakelen over op telefonie in de cloud. Gemakkelijker, betere kwaliteit en minder zorgen, zijn de voornaamste redenen. Op dit speelveld bouwt Cloud Communications aan zijn bedrijf. Met een uniek concept wil het meer zijn dan een leverancier van telecomdiensten. Wij vroegen Mike Mol, één van de co-founders naar het waarom van deze startup.
Cloud Communications biedt ondernemingen een telefooncentrale in de cloud. ‘We richten ons specifiek op de b2b-markt. Met ons systeem is er geen lokale infrastructuur meer nodig en kan er toch professioneel gecommuniceerd worden. Lokale structuur kan verslijten, verouderen of stuk gaan, met ons cloud systeem heb je deze problemen niet. De klant is altijd zeker van de nieuwste technologie. Via ons systeem kun je simpel toestellen toevoegen, updates uitvoeren en modules er aan vastkoppelen. De klant betaalt voor het aantal users en is verder zorgeloos. Enkel toestellen plaatsen en klaar’, geeft Mol de activiteiten weer.
Alle vennoten nog aan boord
Cloud Communications werd in 2013 opgericht, om vervolgens effectief te starten met de verkoop in 2014. ‘Het startende team bestaat uit drie vennoten’, geeft co-founder en hoofd sales en marketing Mol aan. ‘Naast mezelf stonden ook nog Frederik Roelants, momenteel hoofd it en Pieter Roelants, verantwoordelijk voor de financiële afdeling en het operationele, mee aan de wieg. De eerste jaren deden we het alleen, maar ondertussen kwamen er al wat medewerkers bij. Het mooie is dat de drie vennoten nog steeds aan boord zijn.’
‘Het oorspronkelijke idee kwam van Frederik Roelants, deze had al wat ervaring met telefonie in de cloud bij zijn vorige werkgever, maar zag dat een schaalbaar model, wat sterk in opmars was in het buitenland, meer mogelijkheden bood. We begonnen te schaven aan een uniek verhaal. Voldoende stabiliteit koppelden we aan een doorgedreven en persoonlijke dienstverlening en dat bleek al snel aan te slaan’, kijkt Mol terug.
‘We konden een vliegende start nemen, want via een vaste partner konden we meteen beginnen met onze startinfrastructuur in een datacenter. Vrijwel meteen daarna konden we al ontdubbelen door een tweede datacenter in gebruik te nemen. Al snel ontdekten we de virtuele lijnen en waren we echt vertrokken. Door deze virtuele lijnen konden we immers verschillende users voorzien op onze infrastructuur.’
Meer dan een klant-leverancier relatie
Waar Cloud Communications het verschil mee maakt? ‘We gaan geen klant-leverancier relatie aan, maar wel een samenwerking die interessant is voor beide partijen. We hebben dan ook een extreem lage churn. Ondanks het feit dat onze klanten maandelijks kunnen opzeggen, verliezen we er amper. We hebben dan ook vertrouwen in onze dienstverlening. De meeste klanten komen trouwens via een doorverwijzing’, geeft Mol de unieke punten mee.
De voorbije jaren groeide Cloud Communications stevig. ‘Elk jaar verdubbelden we minstens onze omzet. Een stevig groeiritme. Dit jaar groeiden we al fors in personeel. Begin dit jaar trokken we dan ook naar een nieuw kantoor om de groei te kunnen volgen.’
Blijvend innoveren tot een uniek concept
De groei van het bedrijf bracht de noodzaak van bijkomend kapitaal aan het licht. ‘Via een recente kapitaalronde in juli werd een miljoen euro opgehaald. Dit bedrag moet onze groei de komende jaren ondersteunen. We plannen nog een heel aantal aanwervingen om ons team te versterken, maar willen ook onze systemen optimaliseren en innoveren op de bestaande platformen. Zo werken we momenteel aan een nieuw mobiel product MVNO’, werpt Mol een blik op de plannen.
Het werven van de juiste werknemers in it en onze sector is complex, al vormt de achtergrond van Mol als arbeids- en organisatiepsycholoog daar ongetwijfeld een toegevoegde waarde. Uiteraard blijft ook een gezonde cashflow belangrijk. Een tweede kapitaalronde zal waarschijnlijk ergens rond 2020 plaatsvinden.
Het bedrijf koestert nog ambitieuze toekomstplannen. ‘We willen blijven groeien en tegelijkertijd de kwaliteit blijven waarborgen. Er is eigenlijk geen enkele reden om nog zelf nog een telefooncentrale te hebben. De komende jaren voorzien we dan ook een groei naar veertig mensen. Dit is dan wel voor de hele Cloud Group, waar meerdere aparte bedrijven onder zitten.
‘Telecom zonder blabla, daar gaan we voor de komende jaren. Iedereen kan gebruik maken van complexe telefonie, zonder zorgen. We blijven innoveren en ons mobiele producten uitbouwen tot een uniek concept’, besluit Mike Mol.