Als je een zakelijk leider bent of werkt in een zakelijke omgeving, is de kans groot dat je wel eens gehoord hebt van de ‘triple bottom line’ of de ‘drie p's, profit, people en planet’. Heb je je echter ooit afgevraagd waar deze drie p's vandaan komen en waarom ze tegenwoordig zo belangrijk zijn?
Het concept van de drie P’s is in 1994 voor het eerst geïntroduceerd door John Elkington, een Britse zakelijk auteur, adviseur en ondernemer, om bedrijven aan te moedigen sociale, milieutechnische en financiële prestaties samen te brengen binnen het kader van hun boekhouding. Voor die tijd werd boekhouding gezien als een apart, losgekoppeld onderdeel van een bedrijf, terwijl zakelijke impact vandaag de dag steeds vaker gezien wordt in de context van de verbondenheid met andere aspecten, waaronder het effect op de maatschappij en het milieu.
In de jaren 1960, toen dit idee voor het eerst concreet werd, rond de tijd dat de Organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling (Oeso) werd opgezet, begon men net op een bredere manier naar bedrijven te kijken, in de context van hoe het bedrijf werkt in de maatschappij, en was maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) een relatief nieuw fenomeen.
Zich bewijzen
Vandaag de dag moeten bedrijven zichzelf niet alleen financieel bewijzen, maar moeten ze zich ook bewijzen in hoe ze zorgen voor meer ondernemingswaarde voor klanten, beleggers, werknemers, de maatschappij en het milieu. Eén van de manieren waarop bedrijven deze verandering weergeven is niet-financiële rapportage, waarbij concrete informatie en feiten gegeven worden met absolute transparantie.
In 2018 zal mijn verkgever zijn eerste niet-financiële rapportage uitbrengen voor Europa, waar niet-financiële rapportage steeds vaker verplicht is en aangevoerd wordt door reglementaire wijzigingen, zoals de nieuwe richtlijn voor niet-financiële rapportage. Dit vormt een precedent voor de introductie van regelgeving als manier om de verschuiving te versnellen van het ‘oude’ begrip van mvo naar een bredere, vooruitstrevende en strategische bedrijfsaanpak om rekening te houden met de invloed die ze hebben hun gemeenschappen.
Toonaangevend zijn
Omdat wij een bedrijf zijn dat samen met andere bedrijven werkt aan hun zakelijke technologische behoeften op allerlei gebieden, van printen en visuele aspecten tot draagbare technologieën en robottechnologieën, is er één ding dat we hebben ontdekt: het zijn vaak de minst vanzelfsprekende gebieden waarop bedrijven kunnen laten zien dat ze toonaangevend zijn in efficiëntie en in het verminderen van hun milieueffecten. Op het gebied van printen beginnen veel bedrijven van ieder formaat bijvoorbeeld in te zien dat inkjettechnologie en inktoplossingen met hoge volumes een hogere mate van efficiëntie mogelijk maken via snelheid, zuiverdere processen, minder verspilling en verminderd stroomverbruik. Voor velen lijkt de printer misschien onbelangrijk als het gaat om niet-financiële rapportage, maar aangezien inkjet de afvalproductie kan verminderen met 99 procent en het energieverbruik met 96 procent vergeleken met laserprinttechnologieën, is het duidelijk te zien hoe dit al gauw optelt.
Nu er weer nieuwe aandacht lijkt te zijn voor mvo en de drie p’s in de hele waardeketen, ben ik er trots op te werken bij een bedrijf waar dit de hoogste prioriteit is. Het is niet genoeg om alleen intern te reageren op de meest recente bekendmakingsvereisten. Doel is dan ook om andere bedrijven te helpen met de rapportage over hun verbeteringen aan de drie p’s als gevolg van goede, geïnformeerde keuzes op het gebied van zakelijke technologie.