Naar goede jaarlijkse gewoonte wordt op zondag 26 november de Dag van de Wetenschap gehouden. Op deze dag kan jong en oud op honderden plaatsen terecht om te zien welke wonderlijke toepassingen ons leven hebben verrijkt en wat ons nog te wachten staat.
Tegelijk krijgen we de kans om zelf te ondervinden hoe snel en eenvoudig we aan de slag kunnen met de beschikbare middelen. Een uitgelezen kans om jongeren warm te maken voor een studierichting en carrière waarin wetenschap en technologie centraal staan.
Het mag natuurlijk niet bij die ene dag blijven. Los van de spannende voorstellingen en experimenten die jongeren die dag voorgeschoteld krijgen, moeten ze voortdurend gestimuleerd worden om programma-gericht te leren denken. Denken als een robot en praten met robots, zeg maar, want dat wordt steeds vaker de interface waar we in de toekomst mee te maken krijgen.
Een voor de hand liggende oplossing is uiteraard het onderwijs, en momenteel wordt volop gekeken hoe deze vaardigheden in het lessenpakket zijn te integreren. Met de huidige informatica-lessen, die meestal beperkt blijven tot het leren werken met Word, Excel en andere pakketten, zullen ze immers niet gewapend zijn voor de uitdagingen van morgen. Maar eer onze kinderen kunnen rekenen op een relevant aanbod in het onderwijs, hebben we enkele kostbare jaren verloren, vrees ik.
Daarom is het van belang dat we vandaag al werk maken van andere initiatieven om de programmeerkennis van jongeren op peil te brengen. Vele technologiebedrijven hebben dit al begrepen en organiseren geregeld een introductiedag om jongeren enthousiast te krijgen voor technologie.
Coderjojo
Er zijn ook initiatieven los van de bedrijfswereld waar jongeren spelenderwijs de smaak van het programmeren te pakken kunnen krijgen. Het bekendste voorbeeld is Coderdojo, de organisatie die in heel België maandelijks tientallen kinderworkshops organiseert. Op deze workshops gaan de kids aanvankelijk aan de slag met Scratch, een open source en zeer toegankelijke programmeertaal. Hiermee zijn al indrukwekkende programma’s te realiseren, gewoon voor het plezier. Tegelijk leren jongeren zelfstandig werken, samenwerken en om hulp vragen wanneer nodig. Want ook die sociale vaardigheden komen aan bod tijdens de workshops.
De meer ervaren jongeren maken meestal vlot de overgang naar Arduino, om onder meer slimme objecten te maken. Het is een taal die ook bij verschillende bedrijven wordt gebruikt. Aperam gebruikt bijvoorbeeld Arduino om de sensoren op de staalwalserij aan te sturen. Zo wordt de kloof tussen de leefwereld van de jongeren en de realiteit op de werkvloer plots verrassend klein.
Natuurlijk bestaat ook Coderdojo enkel dankzij de tomeloze inzet van honderden vrijwilligers, die het belang inzien van initiatieven om het programmeertalent bij jongeren te stimuleren. Samen met de initiatieven van bedrijven kunnen we zo hopelijk de kloof dichten tussen de mogelijkheden van de nieuwe digitale wereld en het beschikbare talent om die mogelijkheden ook te benutten.
Over ‘we’ gesproken: wie zich geroepen voelt om een steentje bij te dragen, kan zich melden als vrijwilliger op www.cocderdojobelgium.be. En sowieso veel technologisch plezier gewenst op Dag van de Wetenschap!