Studio 100, bekend van Bumba, K3 en Maya de Bij, investeert 250.000 euro in de Grimbergse start-up Trooper. Dat meldt De Tijd. Trooper is een platform dat verenigingen kunnen gebruiken om via digitale weg geld op te halen, als alternatief voor de traditionele fuif of wafelverkoop.
Trooper, dat onder de vleugels zat van incubator Start It@KBC, werkt samen met webwinkels om de kassen van verenigingen te spijzen. Door via de Trooper-pagina van een goed doel naar een bepaalde webwinkel te surfen en daar een aankoop te doen, stort die winkel een deel van de prijs door naar de vereniging. Voor de consument verandert er niets: die betaalt gewoon de normale winkelprijs zoals alle andere surfers. Een groot voordeel daarbij is het gebruiksgemak: men hoeft geen account aan te maken of in te loggen om een bepaald doel te steunen.
Van het geld dat de webwinkels doorstorten gaat een kwart naar Trooper. Drievierde is voor de vereniging zelf. Momenteel hebben bijna 250 verenigingen een eigen pagina bij Trooper. Daar staat voor elke vereniging een overzicht van welke webwinkels een deel van hun winst aan hen willen doorstorten. Op die manier kunnen zijn ook extra klanten ronselen. Met het kwart miljoen van Studio 100 wil de startup zijn platform verder uitbouwen. In de toekomst moet het ook mogelijk zijn om rechtstreeks geld te storten via een deelnemende winkel, zonder eerst langs het Trooper-platform te moeten passeren.
In totaal zijn er al bijna vierduizend aankopen via Trooper gedaan wat een kleine achttienduizend euro opleverde. Er zijn momenteel zowat 120 bedrijven aan het platform gelinkt, waaronder grote namen als Coolblue en Booking.com.