Het Japanse ict-concern Fujitsu opent in München en New York twee centra voor digitale transformatie. Daarin wil het bedrijf in co-creatie oplossingen bedenken waarmee klanten digitale innovaties kunnen doorvoeren. In Japan bestaat al een aantal van dit soort creatieve werkplaatsen. Fujitsu heeft de ambitie dit uit te bouwen tot een wereldwijd netwerk.
Dit maakte Duncan Tait, die de leiding heeft over de activiteiten van Fujitsu buiten Japan, bekend tijdens Fujitsu Forum, het grote klanten- en partnerevenement dat deze week plaatsvindt in München.
Volgens Tait staat in zo’n ‘center for digital transformation’ co-creatie centraal, in zijn ogen een manier om ict-innovaties wél succesvol in te voeren. Hij verwees tijdens zijn presentatie naar een door Fujitsu uitgevoerd internationaal onderzoek onder zestienhonderd chief information officers (cio’s). Daaruit blijkt dat één op de vier digitale projecten mislukken. ‘Geen wonder dat bedrijven voorzichtig zijn met digitale transformatie. Uit ons onderzoek zegt 68 procent van de ondervraagde cio’s last te hebben van de faalangst die er in de organisatie heerst als het om nieuwe ict-projecten gaat. Daardoor lopen die bedrijven het risico achterop te raken bij de concurrentie die wel met innovatieve ict bezig is’, hield hij zijn toehoorders voor op het Fujitsu Forum.
Angst wegnemen
Fujitsu gelooft heilig in het concept ‘digital co-creation’ als middel om de angst voor ict-falen weg te nemen. Daarbij werkt het ict-bedrijf, eventueel met partners, in nauwe samenwerking met de klant aan een oplossing die leidt tot digitale transformatie. ‘Het is de combinatie van de digitale strategie van klanten met de uitvoerende kracht van Fujitsu. Dit gaat verder dan alleen ‘een samenwerking afspreken’, legde Tait uit. In een co-creatie-traject moet elke partij expertise inbrengen met een duidelijke toegevoegde waarde. Ook worden er afspraken gemaakt over ip-rechten en een opbrengstverdeelsleutel mocht een oplossing aan andere partijen worden verkocht.
De Japanse topman Tatsuya Tanaka zei in zijn toespraak op het Fujitsu Forum dat zijn bedrijf niet meer kan volstaan met alléén het leveren van technologie. ‘Door voor co-creatie te kiezen, doorbreken we de grens waar een traditionele it-leverancier stopt. Fujitsu heeft de ambitie om innovatieve bijdragen te leveren aan het oplossen van mensgerichte vraagstukken.’
Digitale co-creatie
Een Nederlands voorbeeld van digitale co-creatie is het proefproject dat Fujitsu is gestart met de Nijmeegse Sint Maartenskliniek. Daarbij zet de kliniek sensortechnologie in bij de revalidatiebehandelingen.
Ook loopt er bij het Slingeland ziekenhuis uit Doetinchem al langer een soortgelijk project. Daarbij wordt sensortechnologie ingezet om vitale functies, zoals bloeddruk, hartritme en slaapritme, en bewegingen van de patiënt gedurende een ziekenhuisopname beter te kunnen monitoren.
In België werkt Fujitsu nauw samen met Belfius Bank & Verzekeringen (voorheen Dexia België). De bankverzekeringsgroep biedt een oplossing, gebaseerd op de e-handtekening-technologie van Fujitsu, waarmee klanten binnen vijf minuten via hun mobiele telefoon een rekening hebben geopend.