Nooit eerder waren de omstandigheden zo goed om een cloud-bedrijf te starten in Europa als vandaag. Cloud-technologie betekende een revolutie voor zeer uiteenlopende bedrijfsactiviteiten, van informatiedeling en opslag tot databack-up en werken op afstand. En het blijft razendsnel evolueren. Europa groeit hierbij nog het sterkst: bedrijfsinvesteringen in de cloud zouden zelfs zo goed als verdubbelen in de komende jaren, van zeventig miljard euro in 2016 naar 138 miljard euro in 2020.
Achttien jaar geleden stond mijn werkgever Salesforce, toen zelf nog een startup, aan de wieg van de cloud-technologie. En ook vandaag zijn het de startups die een belangrijke rol spelen in dit ecosysteem. Maar velen zijn geroepen, en slechts weinigen uitverkoren in deze uiterst concurrentiële markt. Hoe kunnen startups de nodige steun krijgen om te groeien en zich te onderscheiden van de rest?
De kracht van de cloud
Cloud computing is uiteraard op zich al een gunstige omgeving voor een startup: de opstartkosten voor de infrastructuur van een nieuw bedrijf is spectaculair gedaald in vergelijking met tien tot twintig jaar geleden. Met de flexibele infrastructuur in de cloud kan je die initiële investering drastisch terugschroeven en de hordes voor het opstarten van je onderneming dus gevoelig verlagen.
Met cloud computing weten startups zich ook beter beveiligd tegen een betaalbare prijs. Grotere en rijpere organisaties kunnen het zich veroorloven om volledige teams uit te bouwen voor de beveiliging van de infrastructuur, maar dat is voor startups uiteraard niet weggelegd. Met cloud computing komen betrouwbare back-up-infrastructuur, firewalls en encryptie wel binnen het bereik van startups.
Natuurlijk is ook uitbreidbaarheid uiterst belangrijk voor een snelgroeiend bedrijf, en met het abonnementen-model van cloud-oplossingen is dit op technologisch vlak veel beter haalbaar. Startups kunnen in een oogwenk storage, rekenkracht of andere resources toevoegen, zodat uitbreiden eenvoudiger, betaalbaarder en flexibeler wordt. Dankzij de gespreide betalingsmodellen en de hoge voorspelbaarheid van de kosten heb je de groei veel beter onder controle. Maar wie zal voor die groei betalen?
Van kapitaal belang
Startups die snel willen groeien hebben kapitaal nodig. Maar wie investeerders aantrekt, moet verder kijken dan enkel de financiële steun. Kapitaal op zich is een ‘commodity’ aan het worden. Even belangrijk zijn de inzichten, adviezen en de netwerken die venture capitalists met zich meebrengen. Met de juiste investeerder bepaalt je je strategie op lange termijn. Oprichters van een startup moeten dus zorgvuldig evalueren wie ze aan boord nemen: wat is de bedrijfsstrategie van de investeerder en hun motief om te investeren, en hoe kunnen ze een toegevoegde waarde bieden?
Verschillende investeerders kunnen op verschillende manieren waarde toevoegen. Ondernemers zouden moeten uitspitten waar precies hun venture capitalists toegevoegde waarde kunnen bieden, want dit kan een wezenlijke impact hebben op het traject dat hun bedrijf aflegt.
Toch is een kapitaalinjectie door venture capitalists niet voor elk bedrijf de beste oplossing. Oprichters moeten zorgvuldig de voor- en nadelen van fondsenwerving tegen elkaar afwegen en alle implicaties overschouwen, zowel op korte als op lange termijn. De belangrijkste afweging betreft ‘speed to market’; als je alleen werkt, kan je een mooie ‘go to market’ uitbouwen, maar het zal wel langer duren om te groeien. Venture capitalists-kapitaalinjecties zijn doeltreffende manieren om het traject te versnellen en sneller marktaandeel te winnen.
Nu de cloud-markt in Europa groter dan ooit is, moeten startups hierop inspelen en de mogelijkheden optimaal benutten. Vandaag zien we een unieke combinatie van toegang tot kapitaal, revolutionair nieuwe ideeën, geweldig talent en van klanten op zoek naar oplossingen in de cloud. Een ideaal klimaat voor cloud-ondernemers om spannende nieuwe ondernemingen te starten.
Bob Vanstraelen, area vice president Benelux bij Salesforce