De website van het Vlaams Verkeerscentrum breidt zijn ‘indicatorentool’ uit. Bezoekers vinden er ook informatie over de nieuwe A11 (tussen Knokke en Brugge) en over belangrijke gewestwegen. Alle zoekresultaten worden voortaan ook gepresenteerd in kaartvorm.
Met de tool ‘indicatoren’ stelt het Vlaams Verkeerscentrum permanent statistische verkeersinformatie ter beschikking aan iedereen die geboeid is door mobiliteit. Het gaat om allerlei cijfers met betrekking tot files, verkeerssamenstelling, verkeersvolumes en verkeersgedrag. Aan de hand van zoekcriteria kies je als gebruiker zelf welke verkeersinformatie je wil raadplegen. Zo kan men bijvoorbeeld kiezen voor filecijfers voor heel Vlaanderen of voor een specifieke snelweg (of segment van een snelweg), voor gegevens op werkdagen of in het weekend, voor jaarcijfers of maandcijfers.
Terwijl de zoekresultaten tot nu alleen verschenen in grafieken en tabellen, worden ze voortaan ook op een kaart voorgesteld. Dat vergroot het gebruiksgemak en vergemakkelijkt de interpretatie. Er zijn ook cijfers over de A11 beschikbaar. Die nieuwe snelweg tussen Brugge en Knokke ging open op 1 september en is volledig uitgerust met meetapparatuur waardoor meteen alle indicatoren aangemaakt konden worden.
Voortaan kan via de tool ook informatie opgevraagd worden voor sommige niet-snelwegen. Het gaat om delen van wegen die conflictvrij zijn ingericht (waar het verkeer dus niet moet stoppen voor verkeerslichten), bijvoorbeeld de R4, B402, N16, N31, N49a en N203. Daar is intussen ook meetapparatuur in het wegdek aangebracht volgens dezelfde principes als op de snelwegen.
Voor de berekening van zijn indicatoren maakt het Verkeerscentrum onder meer gebruik van ruim 4500 dubbele meetlussen in het wegdek. Zij tellen permanent de voertuigen, ze geven aan of het om een auto of een vrachtwagen gaat en ze registreren de snelheid. Een andere bron zijn de verkeersinformatieberichten over files en incidenten die de verkeersoperatoren dag en nacht maken in de controlezaal. Daarvoor verwerken zij onder andere input van camerabeelden, wegpolitie en weggebruikers. Al die informatie wordt gearchiveerd in het datawarehouse van het Verkeerscentrum en na een kwaliteitscontrole verwerkt tot indicatoren.