Proximus heeft in het derde kwartaal een onderliggende omzet van 1,44 miljard euro geboekt, licht minder dan in dezelfde periode vorig jaar. De daling zit hem vooral bij groothandelsdochter Bics. De residentiële markt bleef ongeveer status quo. De ict-diensten konden wel 5 procent groei optekenen.
Die omzet is het resultaat van een groeiend klantenbestand voor vaste data en tv en van een omzetgroei in de ict-activiteiten van Proximus. Ook de omzet uit mobiele postpaid nam toe, ondanks de grote impact van roaming. Deze groei neutraliseerde de verdere daling van de omzet uit vaste spraak en het verlies van omzet uit mobiele prepaid, door de wetgeving rond identificatie.
Bics, de groothandelsdochter van Proximus, moest een ebitda (winst voor intresten, belastingen en afschrijvingen) noteren van 38 miljoen euro, een daling van 5 procent. Het Enterprise-segment handhaafde zijn ‘solide positie’: het breidde zijn mobiele klantenbestand fors uit en kon profiteren van een groei met 5,3 procent in de omzet uit ict en van een aanhoudende groei bij Smart Mobility en convergente bedrijfsoplossingen.
Op de thuismarkt zijn er nu in totaal 1,4 miljoen gezinnen en kleine ondernemingen met triple of quad play, goed voor bijna de helft van het totale klantenbestand. Dat segment groeide in het derde kwartaal met achtduizend nieuwe klanten aan.
Proximus zal in december een interim-dividend uitkeren van 0,5 euro per aandeel. Voor de Belgische staat, die 53,51 procent van de aandelen-Proximus heeft, betekent dit een bonus van iets meer dan negentig miljoen euro. Het bedrijf bevestigt verder de vooruitzichten voor 2017, met een ‘lichte groei van de bedrijfs-ebitda’.