Bij personeelsplanningen komt heel wat kijken. Administratief vergen ze veel van een bedrijf, zeker in sectoren waar planningen geregeld switchen. De start-up Onlinewerkrooster heeft daar echter de oplossing voor. Deze applicatie laat toe personeel in te plannen, geeft medewerkers en werkgevers inspraak en inzicht, en zorgt ook gelijk voor een correcte verloning. Daar willen we meer over weten.
De start-up uit het Antwerpse Balen werd in 2013 opgericht door Nick Geys en Bert Neels. ‘In 2013 kwamen we met het idee van online personeelsplanning op de proppen. We zagen dat er door automatisatie nog heel wat mogelijkheden lagen en wisten door eigen ervaring dat er een markt was voor online personeelsplanning’, geeft Nick Geys aan.
Concrete oplossing
‘We werden zelf geconfronteerd met hoeveel moeite het kostte om personeel bij elkaar te vinden en van daaruit zijn we vertrokken. We schreven een basisapplicatie om beschikbaarheid door te geven, waarmee planningen konden vertrekken en werkuren online toegevoegd en bevestigd konden worden. Zo konden we heel wat telefoonverkeer uitschakelen en tijd winnen. Blijkbaar viel het in de smaak want al snel kregen we de prijs voor beste nieuwe ict-dienst uitgereikt. We trokken een twintigtal klanten aan en begonnen verder te programmeren. Daarbij ontwikkelden we de applicatie verder op maat van de klantvraag. Midden vorig jaar hadden we dan alle nieuwigheden geïntegreerd en besloten we er echt de markt mee op te gaan. Ondertussen tellen we 141 klanten en winnen we er dagelijks nieuwe’, blikt Geys even terug.
Een slimme applicatie
Momenteel focust Onlinewerkrooster zich op de Belgische markt. ‘We ontwikkelen nog steeds verder en de focus ligt inderdaad nog op België. We zorgen ondertussen voor een automatische personeelsplanning, kunnen met open werktijden werken en het systeem gaat zelf op zoek in de pool van medewerkers naar de geschikte krachten. Vervolgens kunnen we ook contracten genereren en de dimona (déclaration immédiate/onmiddellijke aangifte) doen. Dit kan in bulk, maar ons systeem is ook zo slim om zelf dimona’s te doen die vergeten zijn door de werkgever. Zo zijn de medewerkers – als er zich geen grote fouten voordoen – steeds ingeschreven. Een hele geruststelling voor een werkgever. Onze contracten worden trouwens steeds afgetoetst aan de wetgeving.’
‘We koppelen aan heel wat sociale secretariaten en er is ook de mogelijkheid tot het uploaden van files. Momenteel koppelen we nog niet met uitzendkantoren, maar daar werken we aan. Wij focussen echter in tegenstelling tot heel wat andere spelers op de markt, op vaste medewerkers. Het gaat ons voornamelijk om het inplannen van de medewerkers op de eigen payroll. We gaan zelf zeker geen personeel aanleveren, dit bekijken we met partners. We houden het bij onze core business’ glimlacht Geys.
Samenwerken om te groeien
Tot voor twee maanden waren alle aandelen in handen van de co-founders, maar ondertussen is 6 procent in handen van Imec. ‘Zij hebben inderdaad vijftigduizend euro geïnvesteerd in ons bedrijf. Daarnaast hebben we ook nog een startlening plus van PMV te pakken gekregen, maar we zijn gewoon winstgevend hoor. Ondertussen zijn de kapitaalbehoeftes dan ook ingevuld, misschien dat we volgend jaar naar een nieuwe investering kijken, maar voorlopig is er geen nood aan. Momenteel tellen we vijf werknemers, maar een zesde is al op komst. Dat is nog ons grootste struikelblok. De tijd vinden om mensen te werven en op te leiden.’
In 2018 Belgiƫ, daarna buitenland
In 2018 willen ze bij Onlinewerkrooster de Belgische markt nog verder penetreren. ‘We koppelen al met heel wat reservatie- en kassasystemen, maar willen hier nog verder in gaan. Momenteel bevinden de meeste van onze klanten zich nog in de horeca. Wij werken aan dashboards zodat zaakvoerders inzicht hebben in hun personeelskosten en daar beter op kunnen sturen.’
Een ander speerpunt is ons automatisch planningssysteem. ‘Met de specialisten van Imec werken we hieraan. Hier komt echter wel wat kunstmatige intelligentie, algoritmes en rule based programming bij kijken. Eens dat op punt staat, zijn we klaar om naar het buitenland te kijken. We kijken dan ook verder dan enkel en alleen horeca. Ook industriële klanten kunnen veel tijd winnen met ons systeem.’
Technologisch wordt er gewerkt in .Net en op een backend van Microsoft SQL. ‘Onze software nog slimmer maken is een uitdaging. We zijn er ons van bewust dat zeker de looncomponent voor het buitenland opnieuw geprogrammeerd dient te worden. Het volledig planningsvoorstel is wel één op één schaalbaar en daar geloven we dus ook sterk in. De vraag is er alvast’, besluit Geys.