Ict-beheerraamwerk ITIL is een krachtig middel, maar mist aansluiting met moderne tijden. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Niet alles dat met ict te maken heeft, moet in hoog tempo mee-ontwikkelen met de nieuwste tech-trends. Toch is ITIL (Information Technology Infrastructure Library) nu echt wel toe aan een update. De huidige versie stamt namelijk uit 2007 en is in 2011 nog bijgewerkt. Sindsdien zijn er echter flinke veranderingen in de ict-wereld gekomen, die ook hun weerslag hebben op beheer.
Denk aan cloud (public, private en hybrid), Agile development, DevOps, continous delivery, bimodal it, organisatiebrede securitymonitoring, fast failing, consumerization, et cetera. ITIL is daarmee niet meteen overbodig of achterhaald, maar voor grotere relevantie behoeft het wel modernisering. Een goed raamwerk kan net zoals vooruitziende wetgeving valide blijven zonder dat het zich verliest in details, die immers tijd- of technologiegebonden kunnen zijn. ITIL is toe aan moderne it-methodes.
Wat vind jij?
Infrastructure bljft de bovenhand houden; te weinig aandacht voor Business Relation Management. Of hoe je de veranderingen in ICT snel kan omzetten, op eenvoudige manieren. En ook, de relatie met de klant onderhouden, in fase met wat zich nu ontwikkelt voor de klant, ontwikkelingen waarvan de de klant gretig gebruikt