De nieuwe internetzeepbel is niet langer te ontkennen. Zie Facebooks koop van de app tbh. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
‘s Werelds grootste sociale netwerk pleegt een overname. An sich niks bijzonders. Het bedrijf van Mark Zuckerberg betaalt naar verluidt nog geen honderd miljoen dollar voor deze nieuwe aanwinst. Ook nog geen groot nieuws, hoogstens opvallend omdat het een relatief bescheiden bedrag is. Zeker vergeleken met eerdere recordbrekende overnames zoals die van Instagram en het veelgebruikte WhatsApp. Wat wel opvalt, en gelijk de notie van een nieuwe internetzeepbel bevestigt, is het feit dat het om een app gaat die nog geen drie maanden oud is.
De op tieners gerichte anonieme complimentjes-app tbh bestaat negen weken en gaat prat op 2,5 miljoen dagelijkse gebruikers. Dit nadat de start-up eerst 5 miljoen gebruikers had geclaimd, maar dat grotere getal betrof het aantal downloads van de app. Tieners zijn weliswaar een interessante doelgroep, en het oogsten van adresboeken zoals tbh ook doet is een aantrekkelijke activiteit voor Facebook. Toch staat deze potentie niet helemaal in verhouding tot de timing en de betaling voor deze overname. De bubbel is er weer.
Wat vind jij?