Mobiel en digitaal. Daar draait het vandaag om bij Belgische banken. Toch zijn er nog flink wat van hen die hun klanten nog geen mobiele app aanbieden. Computable contacteerde enkele ‘laggards’. En daar zitten best grote namen tussen.
Drie op de vier Belgen gebruiken hun smartphone om geld te beheren, te bankieren en geld over te maken. Een record, zo bleek vorige week nog uit de jaarlijkse Digital Payments Study van Visa. Van de respondenten tussen achttien en 34 jaar noemt maar liefst 87 procent zichzelf een gebruiker van mobiel bankieren.
Slachtoffer van succes
In de strijd om de klant, is de smartphone intussen cruciaal. Sommige banken, denk aan BNP Parisbas Fortis en Belfius, pakken ook flink uit met hun mobiele oplossing. Zo benadrukt Belfius dat hun app intussen al door meer dan een miljoen klanten is gedownload.
Vorige week leek Belfius overigens nog even slachtoffer van zijn eigen succes, toen klanten urenlang de mobile app niet konden gebruiken. “SessionLimitReached” verscheen er op het scherm. “Bepaalde technische problemen”, zo omschreef Belfius-woordvoerster Ulrike Pommée de uitval.
Windows-versie: ja of neen?
Apps in iOS en Android lijken een logische keuze, maar opmerkelijk is dat veel banken ook nog een versie van hun app aanbieden voor Windows Phone. Grootbanken – als Belfius, BNP, ING en KBC – hebben hun app bijvoorbeeld ook (nog) beschikbaar op Windows Phone.
Bij kleinere banken wil de Windows-versie er wel eens van tussen schieten. Bij (Belgische) subtoppers als AXA en Beobank is er bijvoorbeeld enkel Android of iOS. Opvallend is ook dat vaak bij recente projecten Windows afvalt, en enkel ontwikkeld wordt voor Android en iOS.
Rabobank heeft geen app
Ook al is mobiel een absolute publiekstrekker, toch geven sommige banken niet thuis. Een opvallende naam hier is Rabobank. De bank was een van de pioniers in internetbankieren in ons land, maar is dat dus niet echt inzake mobiel bankieren. ‘Momenteel hebben we inderdaad geen mobiele app’, erkent Johan Vanhulle van Rabobank België.
Nog opvallender is dat die mobiele app bij Rabobank België niet voor morgen is, en eigenlijk zelfs niet voor overmorgen. ‘We zijn deze app nog volop aan het ontwikkelen. Volgens de huidige planning zouden we deze implementeren, samen met een vernieuwd it-platform, op het eind van het tweede kwartaal in 2018.’ Voor alle duidelijkheid: in Nederland biedt het die mobile apps daar wel al.
ABN: nog geen private app
Ook andere banken lopen achter in ons land. Eentje ervan is ABN Amro. In Nederland is dat een grootbank, maar bij ons eerder gespecialiseerd in private banking. ABN Amro verwijst, als we hen contacteren, naar hun online bank Moneyou in België. Al is dat maar één deel van het verhaal. ‘We zijn bezig om in de tweede helft van 2018 in België een digitaal platform aan te kunnen bieden, met een app voor onze private banking klanten’, vertelt woordvoerster Brigitte Seegers, senior press officer bij ABN Amro.
In dit private banking-segment heeft, aldus Seegers, persoonlijk contact nog vaak de voorkeur bij klanten. ‘Al verandert ook de manier waarop zij zaken met ons willen doen’, geeft ze toe.
Ook andere achterblijvers: Medirect en CKV
Ook andere banken zijn nog niet echt aanwezig op mobiel, al gaat het om kleinere- of nichebanken in ons land. Denk aan Monte Paschi, de oudste bank ter wereld uit Italië die ook in ons land actief is.
Een ander voorbeeld is Medirect, wat toch een online fondsenbank is. Als antwoord op onze vraag geven ze wel aan een app te plannen, al willen ze in eerste instantie focussen op hun nieuwe responsive website. ‘We geven hier prioriteit aan, zodat de online bankervaring voor onze klanten nog beter wordt’, luidt het antwoord.
Sommige regionale banken hebben simpelweg andere prioriteiten. ‘Wij zijn een kleine niche player, die persoonlijk contact hoog in ons vaandel draagt en blijft dragen. Vandaar dat onze depositowerving via bankagenten loopt. We willen dit ook zo houden’, vertelt Rudi Deruytter, ceo van de onafhankelijke, Belgische Spaarbank CKV. Maar ook kleinere spelers als deze hebben technologische plannen, al is het met een beetje hulp van extern. ‘De toezichthouder verzocht ons om een tweede distributiekanaal als back-up te ontwikkelen. Wij zijn daar mee bezig’, vertelt Deruytter.
Fintech
Wat tenslotte ook blijkt, is dat Belgische banken qua it het liefst zelf de teugels in handen houden, ook met de apps. Een partij als Belfius benadrukt zelf in hun communicatie dat hun mobile app helemaal in België is ontwikkeld.
En sommige buitenlandse partijen als ABN Amro kijken voor de ontwikkeling binnen de eigen groep. ‘Bij het ontwikkelen van het digitaal platform maken we gebruik van de ervaring die we in Frankrijk, Duitsland en Nederland hebben op gedaan’, aldus Brigitte Seegers van ABN Amro.
Maar ook samenwerking met de zogenaamde fintech-bedrijven is eveneens aan de orde, zelfs bij een kleine en lokale bank als CKV. ‘Voor de ontwikkeling van ons digitaal distributiekanaal werken we samen met een fintech speler uit Berlijn. Die is echter niet actief in België, zodat onze eigen agenten niet geraakt worden’, stelt Deruytter. ‘Al ontwikkelen we onze it zelf en volgen ook wij de ontwikkelingen op de voet.’
Of elke bank op de een of andere manier wel bezig is met apps. Ook al zie je daar nog niet meteen iets van, op het scherm van je smartphone.