De spoorwegen zetten de ontwikkeling stop van een ticketsysteem waarin sinds 2012 al dertig miljoen euro is gestoken. Dat schrijven De Tijd en L'Echo. In een reactie wil het bedrijf dat bedrag niet bevestigen.
NDS of ‘New Distribution System’. Zo heet het informaticasysteem voor ticketverkoop dat de NBMS, via haar it-filiaal Ypto, al sinds 2012 aan het ontwikkelen is. Er is al dertig miljoen euro ingestoken, maar het systeem werkt niet naar behoren. NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir bevestigt dat de stekker er uit wordt getrokken.
‘We hebben nu drie kanalen voor de ticketverkoop: online, via de automaten en aan de loketten’, aldus Dutordoir. ‘Die drie kanalen draaien op drie verschillende informaticaplatformen. We hadden beslist daar een eengemaakt informaticasysteem van te maken, om het gebruik te vergemakkelijken. Maar na een studie hebben we nu gekozen voor een ander systeem dan datgene waaraan we werkten.’ De implementatie van dat nieuwe systeem dreigt de zaak nog eens voor jaren op de lange baan te schuiven.
Het geciteerde bedrag van dertig miljoen euro bevestigt Dutordoir niet.