Microsofts aanwezigheid in de consumentenmarkt erodeert, bedoeld én ongewild. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Het al lang in zicht zijnde einde van Windows Mobile (née Windows Phone) betekent weer een stap uit de consumentenmarkt voor Microsoft. Ja, de it-reus is nog altijd heer en meester van Windows, op desktops en laptops. Maar in het grotere plaatje speelt de pc een kleine – en slinkende – rol. Andere stappen de consumentenmarkt uit zijn het schrappen van muziekdienst Groove en het kwakkelende bestaan van de kleine – en krimpende – webbrowser Edge (die nu ook naar iOS en Android komt).
Zeker, Microsoft heeft nog de naamsbekendheid van Word en andere Office-apps, en speelt serieus mee in de gamewereld met zijn Xbox. Maar van veraf beschouwt ziet Microsoft de consumentenmarkt door zijn vingers glippen. Uitspraken over een naderend einde van het bedrijf zijn zwaar overtrokken, want Microsoft is groot – en groeiende – in de zakelijke markt, inclusief de cloudwereld. Toch vormt het aanhoudende verlies in de consumentenmarkt een probleem. Zie maar het (b2b) voorbeeld van IBM, die als speler in de ict-industrie flink heeft ingeboet. En zie ook het (b2c) voorbeeld van Apple, die vanuit macht in de consumentenmarkt doordringt in de bedrijfsmarkt.
Wat vind jij?