Content is king en gepersonaliseerde informatie en aanbiedingen op maat worden steeds belangrijker. In deze sector zijn heel wat startups actief met hun tools om dit mogelijk te maken. Taglayer is zo een snelgroeiende starter die aan de hand van het surfgedrag van bezoekers, content op maat kan aanbieden. Maar hoe gaat dit nu juist in zijn werk? Wij vroegen het één van de founders.
Taglayer werd op 20 oktober 2015 opgestart als studentenonderneming. De onderneming werd opgericht door ceo Willem Drijver, toen nog student International Business Management en cto Timothy Verhaeghe die toen nog Toegepaste informatica studeerde. Zij ontwikkelden software die content dynamisch maakt. Aan de hand van het surfgedrag van bezoekers, personaliseert Taglayer websites zodat gebruikers content te zien krijgen die voor hen interessant is. Een interessante business als je weet dat bedrijven hun klanten en prospects alsmaar doelgerichter willen benaderen.
Personaliseren is key
‘Wij bieden inderdaad de tools om met onze personalisatie software op basis van locatie, persoonlijkheid en interesses andere content op maat te laten zien aan bezoekers. Al snel na de oprichting bleek hier een markt voor te zijn en op 29 februari hebben we dan ook onze bvba opgericht’, geeft ceo Willem Drijver aan. ‘Oorspronkelijk waren we met twee, maar ondertussen telt ons team veertien medewerkers en daar zal het ongetwijfeld niet bij stoppen. Op korte termijn zijn we alvast stevig gegroeid.’
Klanten zien een stevige conversiestijging
De voornaamste troef van Taglayer is natuurlijk dat het klanten geld kan opleveren. ‘We merken inderdaad dat bedrijven die gebruik maken van Taglayer een stevige conversiestijging kennen. Dat wil dus zeggen meer klanten en meer omzet. Bovendien hoeven ze zich ook geen zorgen te maken over de privacy, want die garanderen we. Mooi meegenomen met de nieuwe privacywetgeving die er volgend jaar zit aan te komen. Als derde punt wil ik nog graag de mogelijkheid tot het vergaren en inzetten van cross-site data aanstippen, ook daar maken we een verschil voor onze klanten’, werpt Drijver een blik op de usp’s van Taglayer.
Focus op België en Nederland
Hoewel het bedrijf internationale ambities heeft, worden momenteel voornamelijk de Belgische en de Nederlandse markt verkent. ‘Tijd dat is nog onze grootste belemmering om sneller te groeien’, glimlacht Drijver. Momenteel zijn we voornamelijk in België en Nederland actief, maar tegen het einde van het jaar willen we verder kijken. Op dit moment zijn het vooral bedrijven uit de media, e-commerce en human resources die beroep op onze dienstverlening doen. Op dit moment stellen we alles in het werk om onze productie stabiel te krijgen en bijkomende sales te genereren.’
Het bedrijf slaagt erin momenteel alles met eigen middelen te financieren, wat bijzonder is voor een startup. ‘Op dit moment zorgen de betalende klanten en onze eigen inbreng inderdaad voor voldoende cash. We worden geregeld gecontacteerd door investeerders en we bekijken zeker de mogelijkheden qua funding, maar we zijn er intern nog niet uit of we dat op dit moment al wel willen’, geeft Drijver aan.
Geen hinder van concurrentie
Er mag dan wel heel wat concurrentie heersen, daar ondervinden ze bij Taglayer niet de minste hinder van. ‘Er zijn inderdaad best wel wat concurrenten op de markt, maar in Europa blijft dat al bij al vrij beperkt. Bovendien schuiven we meestal snel bij bedrijven aan tafel en krijgen we heel wat opportuniteiten.’
De ambities van de startup liggen hoog, maar ze lijken ze waar te maken. ‘Begin dit jaar hadden we voorgesteld dat we tegen het einde van dit jaar een achttal grote corporate klanten moesten tellen en we zitten perfect op schema’, besluit Drijver.