Het Belgische Solar Team, dat deelneemt aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië, wordt uitgerust met een batterij aan sensoren om de fysieke paraatheid van de racers te meten. De apparaatjes komen van sponsor Fujitsu.
De Bridgestone World Solar Challenge in Australië is deze week begonnen, een race voor wagens die worden aangedreven door zonne-energie. De Challenge volgt een parcours van meer dan 3000 kilometer lang, dwars door het land van de kangoeroes.
Ook België neemt er aan deel, met het Solar Team. Als sponsor voorziet Fujitsu in de nodige draagbare technologie – ‘ubiquitousware’ – om de rijomstandigheden van de twee bestuurders uit te lezen. Verschillende sensoren meten de hartslag, activiteitsgraad en omgevingsparameters (temperatuur, vochtigheidsgraad) van de piloten. Hiermee wordt het stressniveau en de uitputtingsgraad bepaald. Deze informatie helpt bijvoorbeeld te bepalen of extra koeling wel echt nodig is om de piloten in optimale omstandigheden doorheen de race te loodsen.
‘Naast aerodynamica en electro-mechanische ingeniositeit, speelt ook de alertheid van de chauffeur een grote rol’, Jasper Schrijvers, een van de twee piloten van het Solar Team: ‘Hoge temperaturen en vochtigheidsgraad, we racen door de Australische Outback, verminderen het comfort van de bestuurder. In een normale wagen is er daarom luchtacclimatisatie voorzien. Maar de energie die hiervoor nodig is, kan niet worden ingezet voor de aandrijving van de wagen en een airconditioningsysteem voegt extra gewicht toe. Dit kan ons enkele minuten per rit kosten, en dus ook het verschil bepalen tussen winst en verlies. Per slot van rekening willen we snelheden tot 90 kilometer per uur bereiken met de energie die je normaal gebruikt om een haardroger aan te drijven. Dan kan je je wel inbeelden dat elk detail telt.’
Alarmwaarde
Voor de metingen werd gebruik gemaakt van twee sets van sensoren: één set is verwerkt in een armband en meet hartslag, activiteitsgraad en omgevingsparameters. Een andere set is verwerkt in een halsband met een oorclip voor het meten van de hartslag en heeft een buzzer en tril-feedback. ‘De realtime input van deze gegevens gecombineerd met historische data en algoritmes detecteren de concentratiegraad’, licht Schrijvers toe. ‘Wanneer deze indicator een alarmwaarde bereikt, gaat de clip trillen en kan de piloot het stuur aan een collega overdragen.’
De armband en de halsband maken deel uit van Fujitsu’s brede aanbod aan ’ubiquitousware’: intelligente toestellen die bijdragen tot een betere gezondheid voor iedereen. De ‘Human Centric Engine’ verzamelt data uit verschillende types sensoren en zet die om in nuttige en relevante informatie over personen. Dit kan gaan van de exacte locatie van een patiënt tot de detectie van een valbeweging van een bejaarde.
‘Fujitsu werkt al jaren aan technologie die bijdraagt tot een betere maatschappij. Met onze ubiquitousware hebben we ook oplossingen voor de niet-geconnecteerde wereld ontworpen, die de levenskwaliteit voor velen kan bevorderen’, zegt Yves de Beauregard, hoofd van Fujitsu Benelux. ‘Met deze Solar Challenge hebben we de kans op een andere manier bij te dragen tot een betere wereld, met name voor het onderzoek naar hernieuwbare energie. En tegelijk is dit een leuke manier om onze technologie aan een breder publiek te tonen.’