Zowat 150 werknemers van de bank Dexia stappen over naar een nieuw opgericht Frans filiaal van it-dienstenleverancier Cognizant. Daarin worden de activiteiten van Dexia rond it en businessprocessen ondergebracht.
Om de overgang vlot te laten verlopen, zal het akkoord in twee fasen worden uitgevoerd, met een overdracht van de it-diensten in november 2017 en van de back-offices uiterlijk in mei 2018. Cognizant zal een nieuw platform bouwen om de kredietverrichtingen van de bank in goede banen te leiden. Die omvat een brede waaier van activiteiten, waaronder de betalingen, de clearing en het bijhouden van data. Met de overeenkomst moet Dexia in totaal zo’n honderd miljoen euro besparen over tien jaar.
‘De keuze van Cognizant past perfect in het geordende resolutieplan van de Groep’, aldus Wouter Devriendt, ceo van Dexia. ‘Deze samenwerking voor de it- en back-office-activiteiten zal ons toelaten het operationele model, één van onze belangrijkste prioriteiten gelet op de gefragmenteerde en achterhaalde infrastructuur van de Groep, veilig te stellen en zal besparingen opleveren en ons kostenmodel flexibeler maken. Ik ben blij dat dit partnership met Cognizant aan de betrokken medewerkers carrièrekansen op langere termijn biedt binnen een sterk groeiende groep.’
Dexia is voor bijna 95 procent in handen van de Belgische en Franse staat, nadat de bank kopje onder ging in de financiële crisis van 2008. De rendabele Belgische bankactiviteiten werden in 2010 afgesplitst onder de naam Belfius. Sindsdien houdt de restbank Dexia zich bezig met het afwikkelen van ettelijke miljarden aan rommelkredieten waarvoor de overheid nog altijd garant staat.