De consumerization-trend speelt al even in de ict-wereld. iOS-versie 11 bewijst dat businessbelang ondergeschikt is. Update 11.0.1 brengt een bugfix voor Exchange, die allang bekend was.
De iPhone is tegenwoordig wel een geaccepteerd en voor sommigen zelfs onmisbaar onderdeel van het werkende leven. De smartphone van Apple speelt zijn rol in de businesswereld en daarmee in het ict-landschap. Android-smartphones zijn natuurlijk ook in gebruik, onder meer door Bill Gates, en hebben een veel groter marktaandeel. Windows Mobile 10 doet formeel nog mee, net zoals BlackBerry, maar hun rollen lijken wel uitgespeeld.
Veelgebruikt
De blik van Apple is en blijft scherp gericht op de gewone eindgebruiker. Deze is in de praktijk weliswaar deels een zakelijke gebruiker, maar daar ligt de focus niet op. Teken daarvan is wel het uitbrengen van iOS 11, dat begin juni officieel is aangekondigd op ontwikkelaarsconferentie WWDC. De elfde release van Apple’s mobiele besturingssysteem bevat namelijk een bug voor Microsofts mail- en agendasoftware Exchange.
Deze in het bedrijfsleven veelgebruikte serversoftware valt niet goed te gebruiken vanaf iPhones en iPads die zijn ge-upgrade naar iOS 11. De bug in de nieuwe iOS-versie zorgt ervoor dat uitgaande mails niet worden verzonden. De ingebouwde Mail-app van iOS geeft gebruikers dan de foutmelding: ‘Cannot Send Mail. The message was rejected by the server’.
De bug treedt op voor bepaalde configuraties van Exchange Server 2016, maar ook voor mailaccounts die draaien op Microsofts maildienst Outlook.com en diens bredere online-aanbod Office 365. Bij de 2016-versie van Exchange gaat het om de combinatie met Windows Server 2016 (De huidige Exchange-versie valt ook te installeren op voorgaande versies van Windows Server: 2012 en 2012 R2).
Bugs en keuzes
Bugs in software zijn tegenwoordig een feit, mede door snellere ontwikkeling en strak gepland uitbrengen van nieuwe releases. De keuze voor Agile en continuous development brengt echter ook de mogelijkheid van snel bugfixen. iOS 11 is op 19 september uitgebracht en heeft krap een week later al de eerste update gekregen.
Versie 11.0.1 brengt een oplossing voor het probleem met Exchange. Dit disfunctioneren is direct na de release van iOS 11 al opgemerkt en toen erkend door zowel Apple als Microsoft. Beide bedrijven spreken van een incompatibiliteit, waar aan gewerkt wordt.
Minder bekend is het feit dat deze bug al veel eerder is ontdekt. Namelijk tijdens de bètaperiode voor het nieuwe besturingssysteem. De eerste bèta van iOS 11 is eind juni uitgebracht. Een vroege melding van problemen met Exchange stamt zelfs al van begin juni. Diverse bètatesters zijn ook tegen de bug aangelopen én hebben meldingen daarover ingediend bij Apple.
Http/2
Aanvankelijk werd gedacht dat de nieuwe iOS-versie niet langer support had voor Microsofts synchronisatieprotocol ActiveSync. Dit was echter niet het geval. Het blijkt dat de bug voortkomt uit het feit dat moderne Exchange-installaties http/2 standaard ingeschakeld hebben. De Mail-app van iOS valt bij problemen met http/2-verbindingen terug op http/1.1, of zou dat moeten doen.
Een eerder deze maand online verschenen workaround bestond dan ook uit de tip om http/2 uit te schakelen op Exchange-servers. Hiervoor moesten beheerders twee waardes in het Windows-register aanpassen. Dit is echter niet mogelijk voor gebruikers van Outlook.com en Office 365, waar Microsoft immers de beheerder is.
Uitrol, release en fix
De overstap naar standaard http/2 was echter nog niet uitgerold naar alle gebruikers van Microsofts online-diensten. Naar verluidt heeft de softwaremaker en cloudaanbieder deze uitrol stopgezet toen Apple iOS 11 officieel uitbracht. Microsoft heeft nog als advies de eigen Outlook-app aangedragen, die wel gewoon werkt met accounts op Exchange Server 2016, Outlook.com en Office 365.
Nu met iOS 11.0.1 is de workaround niet meer nodig en hoeft er ook niet naar alternatieve mail-apps uitgeweken te worden. Apple en Microsoft hebben elk eerder deze week hun bugbevestiging aangepast. Apple sluit zijn supportdocument nu af met de aanvulling: ‘Om deze kwestie te fixen, update naar iOS 11.0.1 of later’. Testen blijft dus een kritieke bezigheid voor beheerders in zakelijke omgevingen. Zeker in het licht van Apple’s bewijs dat releaseritmes en consumerization belangrijker zijn dan compatibiliteit met businessgebruik.