Halfweg tussen duim en het eerste kootje van z’n wijsvinger was een chip ingespoten. Het was een lichtheuvelend bobbeltje. Met die ietwat grijzige puist kon ie z’n garagedeur openen, z’n huisdeur ook. Z’n vrouw vond het aanvankelijk verschrikkelijk, maar nu dacht ze er toch serieus over na om ook zo’n chip in te planten. ‘Ze vergeet immers vaak haar sleutel’, grapte de jonge innovatiemanager van een grote Belgische bank.
Het toont aan hoe snel gedragspatronen wijzigen, hoe snel men open staat voor nieuwe omgangsvormen. De consument verandert en dus moeten ook ondernemingen veranderen. En ‘speed’ is daarbij belangrijk. Het kan niet langer dat de ot-afdeling met een project komt aandraven dat weken of maanden duurt. Als men een applicatie gisteren op zes maanden tijd op de markt kon brengen, dan moet het vandaag op drie maanden, morgen op een maand, en straks op twintig minuten. Dat was een van de opvallende leidraden op het seminarie van Topmanagement over ‘Digitale disruptie’.
Het moet sneller, beter ook, vooral beter. Daarom zie je steeds vaker een chief digital officer opduiken in heel wat ondernemingen. Straks ook bij Brussels Airport dat elke passagier een vip-beleving wil bieden, van het thuisfront tot de parkingplaats, in het gebouw tot in vliegtuig, onder druk ook van de concurrerende luchthavens. Proactief dus, ook banken spelen daarop in. Wie naar Latijns-Amerika vliegt, kan bij aankomst z’n visakaart niet hanteren want die regio is niet standaard voorzien. De bank weet dat u daarheen vliegt en kan u proactief de vraag stellen of u uw visakaart wil activeren voor Midden-Amerika. Die dienst moeten we kunnen verlenen, vertelde Geert Van Hove van Argenta.
Silo’s achterhaald
Van hove is zowel chief information officer als chief digital officer. Een trend die je steeds vaker ziet. Beide titels worden toegewezen aan dezelfde medewerker. Daardoor kunnen de silo’s ook neergehaald worden. Die cido of cdio (blijkbaar is men daar nog niet helemaal over uit) is ook steeds vaker in de board te vinden. Digitaal is te belangrijk geworden. Zo haalt het schoenbedrijf Torfs vandaag 12 procent van z’n omzet uit onlineverkoop. Wie enkele jaren geleden nog dacht dat vrouwen nooit schoenen online zouden kopen, is vandaag de risée. Maar de hele organisatie wordt er wel door in elkaar geschud.
Zo ook bij het autobedrijf D’Ieteren dat volgend jaar al van start gaat met een ‘car as a service’- project waarbij een auto niet langer volledig aangekocht wordt, maar als een dienst in de markt wordt gezet. Meer nog, het gaat over enkele jaren over naar een ‘seamless mobility’ met een volledig geïntegreerd verhaal van trein, bus, auto en eventueel zelfs met een fiets. De maatschappij verandert razendsnel. Dat ook de regels moeten aangepast worden, is duidelijk. Dat de energieconsumptie zal pieken eens we allemaal elektrisch zullen rijden is duidelijk. Volgens Elicio-ceo Ludo Vandevelden zullen er in Europa dan liefst 31 nucleaire centrales moeten bijkomen. We leven in bijzonder interessante tijden. Benieuwd wanneer we met z’n allen de garagedeur zullen openen met een chip. Als we dan nog een garage zullen nodig hebben natuurlijk.