De Belgische incubator Co.Station trekt eind november met een rist start-ups naar de Duitse hoofdstad Berlijn. Dat is nodig, klinkt het, want net zoals Belgische digitale bedrijven te weinig oog hebben voor de Duitse markt, vinden ook Duitse investeerders de weg niet naar Belgische ondernemingen.
Berlijn is op enkele jaren tijd uitgegroeid tot de onbetwiste spil in het Duitse digitale ecosysteem. Meer dan zestig van de honderd grootste Duitse start-ups (o.a. SoundCloud, HelloFresh, Delivery Hero,…) zijn gevestigd in Berlijn, terwijl ook de belangrijkste Duitse investeringsfondsen (DN Capital, DST Capital, Index Ventures,…) er hun kantoor hebben. Duitse investeerders lijken de weg naar Belgische ondernemingen echter niet te vinden. Ook voor Belgische ondernemers staat de Duitse markt zelden op nummer één wanneer ze buitenlandse expansieplannen hebben.
Nog een teken aan de wand: wanneer Belgische technologiebedrijven worden overgenomen, dan gebeurt dit hoofdzakelijk door andere Belgische (36 procent) en door Amerikaanse ondernemingen (26 procent). Franse (8 procent), Duitse (5 procent) en Nederlandse (5 procent) bedrijven spelen een beduidend kleinere rol. Wanneer Belgische ondernemingen uitbreiden in het buitenland doen ze dat ook voornamelijk in de VS of Frankrijk, maar slechts zelden in Duitsland. De trip van Co.Station heeft dan ook in eerste plaats tot doel om Belgische bedrijven te helpen die willen groeien in één van de grootste Europese digitale ecosystemen.
‘De leden van onze community zijn voortdurend op zoek naar ondersteuning en inspiratie om hun onderneming te laten groeien’, zegt Co.Station-ceo Wouter Remaut. ‘Dat is gelijktijdig ook de basis voor deze trip. We willen innovatie stimuleren, deelnemers laten ontdekken hoe ze kan plaatsvinden en zelf een facilitator ervan zijn.’
Naast formele en informele netwerkmomenten met lokale investeerders, zijn er ook leermomenten gepland met de belangrijkste actoren uit het Duitse digitale ecosysteem. Er is plaats voor honderd ondernemers en er zijn nog vrije plaatsen beschikbaar. De deelnemers aan het event maken hun keuze uit één van de drie thema’s en volgen ter plaatse een aangepast programma. De drie thema’s zijn: ‘Circulaire economie’, ‘Scaling-up’ en ‘Artificiële Intelligentie (AI) en ondersteuning bij het heruitvinden van de stad’.