It-provider Computerland gaat zijn eigen aanbod it-diensten rond GDPR aanvullen met het GDPR Compass, dat werd ontwikkeld door Agoria, de federatie van de technologiebedrijven. Voor Agoria is dit het allereerste contract met een commercieel bedrijf voor de distributie van een van zijn diensten.
De GDPR, de nieuwe Europese verordening betreffende gegevensbescherming, wordt op 25 mei 2018 van toepassing en zal gevolgen hebben voor alle organisaties die persoonsgegevens verzamelen en verwerken. Om ondernemingen te helpen zich in overeenstemming met de nieuwe wet te brengen, heeft Agoria een handige tool ontwikkeld, het GDPR Compass. Via 170 ja/nee-vragen maakt het GDPR Compass een gedetailleerd rapport aan waarin wordt aangegeven hoever een onderneming in overeenstemming is met de GDPR en welke maatregelen nog moeten worden genomen.
Computerland uit Alleur heeft ervoor gekozen om het GDPR Compass van Agoria toe te voegen aan zijn eigen oplossingen. Marc Lambotte, ceo van Agoria: ‘Dit is de eerste keer dat Agoria een contract sluit met een commercieel bedrijf – een lidbedrijf bovendien – voor de distributie van een van de diensten van de Federatie. Het is een win-win voor beide partijen: wij zijn overtuigd van de toegevoegde waarde van het GDPR Compass op het vlak van juridische expertise voor een bedrijf zoals Computerland.’
Aangezien het om een SaaS-oplossing gaat, zal het GDPR Compass kunnen evolueren: Agoria zal de tool bijwerken naargelang van de verschillende interpretaties van de GDPR die mettertijd zouden kunnen ontstaan. In het contract met Computerland verbindt Agoria zich ertoe om tot 2020 altijd een bijgewerkte versie van het GDPR Compass te verstrekken.