Het bekende boekhoudprogramma van het Nederlandse softwarebedrijf Exact, dat ook in België veel gebruikt wordt, lekt e-mailadressen van zijn gebruikers aan de marketingafdeling. Dat schrijft Het Financieele Dagblad. Exact ontkent het bericht.
Het boekhoudpakket van Exact zou volgens het FD niet alleen mailadressen verzamelen van de daadwerkelijke gebruikers, maar ook van andere werknemers en zelfs van ‘klanten van klanten’. Vervolgens krijgen al die partijen reclame-uitingen van Exact gemaild. Het probleem zou ontstaan zijn omdat Exact het begrip ‘gebruiker’ te ruim definieert. De oorspronkelijke klant zou van dit alles niet op de hoogte zijn.
De krant kwam de handelswijze op het spoor door een tip van een Exact-klant uit Rotterdam, die zegt nooit toestemming te hebben gegeven om dit soort mails te versturen. Wie de mails ontvangt, kan zich wel afmelden, maar die procedure zou niet werken, zegt de klant. Volgens de Nederlandse stichting Privacy First zou er voor dit soort zaken ook een opt-in-policy moeten zijn in plaats van een opt-out-policy, zoals nu blijkbaar het geval is.
Tendentieus
Exact zegt in een verklaring op zijn site dat het artikel tendentieus is en zelfs feitelijk onjuist en dat het FD de feedback op de onjuistheden heeft genegeerd. Het bedrijf geeft toe dat het ‘gebruikers’ van haar software berichten stuurt, maar dat het niet ‘alle klanten en medewerkers’ mailt. De zakenkrant stelt echter onomwonden dat ook medewerkers van klanten van de Rotterdamse ondernemer de mails toegestuurd kregen. Desondanks is er volgens Exact geen ‘fout’ in haar software en er worden geen data met derde partijen gedeeld en al zeker geen bedrijfscijfers. Het is daarnaast altijd mogelijk om je uit te schrijven voor de mails, aldus het bedrijf.
De software van Exact, dat eigendom is van de Britse investeringsmaatschappij Apax, zou in België en Nederland door zowat 350.000 klanten gebruikt worden.