Muziekstreamingdiensten als Spotify, Apple Music en Deezer hebben in de eerste zes maanden van dit jaar meer omzet gegenereerd dan de verkoop van cd’s. Dat blijkt uit cijfers van de BEA, de Belgian Entertainment Association.
Betalende streamingdiensten waren in de eerste zes maanden van 2017 goed voor een omzet van iets meer dan 25 miljoen euro in België. Dat is een stijging met ruim 40 procent. De verkoop van cd’s bleef steken op 21 miljoen euro. Daarmee is de cd, jarenlang de dominante drager voor muziekliefhebbers, nu duidelijk voorbijgestoken.
Downloaden vertegenwoordigt zowat zeven miljoen euro omzet. De gecumuleerde digitale verkoop van muziek (streaming en dowloads) is daarmee goed voor 56 procent of meer dan de helft van alle muziekverkoop in ons land. Vorig jaar was de trend nog omgekeerd: cd’s, vinyl en dvd’s vertegenwoordigden toen nog meer dan de helft.
Vinyl is trouwens ook de enige klassieke drager die nog groeit. De omzet steeg met 26,4 procent tot 3,63 miljoen euro. Dat is zowat 6 procent van alle muziekverkoop.
Vooral de streamingdiensten zorgden ervoor dat de totale omzet uit muziekverkopen dit jaar zowat zes procent steeg. Er blijkt ook een tweespalt te ontstaan tussen lokale artiesten en internationale sterren: de eerste groep verkopen meer op fysieke dragers. Internationale sterren, hiphoppers en elektronische muziek doen het beter via streaming.
‘In andere landen zien we dat lokale artiesten beter scoren als streamingdiensten een lokaal portaal hebben’, zegt Olivier Maeterlinck, directeur van de BEA. ‘Dat is in België enkel voor Apple Music en Deezer het geval. Het is dan ook belangrijk voor de lokale muzieksector dat alle streamingdiensten investeren in hun Belgische activiteiten.’
Spotify zou alvast overwegen om de komende maanden ook een lokaal Belgisch portaal uit te bouwen.