Blockchain wordt in steeds meer markten gezien als een strategisch wapen, zo ook in de verzekeraarsbranche. Grote verzekeraars zoals Achmea en Aegon zien veel potentie in de technologie en zijn gestart met initiatieven zoals B3i, een gezamenlijk initiatief om meer efficiëntie in de uitwisseling van gegevens tussen verzekeringsmaatschappijen te onderzoeken.
B3i heeft inmiddels een prototype geproduceerd en kondigt aan deze vanaf volgende maand te gaan testen. Maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen van blockchain-technologie voor verzekeraars en wat zijn de belangrijkste uitdagingen?
Positieve effecten
Blockchain heeft een aantal positieve gevolgen voor verzekeraars. Doordat transacties en contracten worden vastgelegd in een digitaal grootboek, wordt de administratieve werklast sterk gereduceerd. Ook zorgt het ervoor dat de uitbetaling van claims wordt versneld van twee tot drie weken naar slechts een week.
Daarnaast kan blockchain, door middel van slimme contracten, automatisch de claim van het verzekerde object aanmaken en betalen. Dit zonder dat de polishouder een vordering hoeft te doen of de verzekeraar de claim moet beheren. Zo kan bijvoorbeeld een reisverzekering automatisch worden aangezet wanneer je een cruise boekt. En wanneer de cruise is afgelopen wordt deze reisverzekering automatisch weer uitgezet. Indien het schip niet op tijd vertrekt, kan de verzekering automatisch een claim aanmaken. De kosten voor de verwerking van de schadevergoeding worden hierdoor lager, omdat er geen tussenpersoon nodig is. Bovendien is de kans op fraude hierdoor kleiner.
Uitdagingen
Verzekeringsmaatschappijen moeten nog wel verschillende obstakels overwinnen voordat blockchain volledig kan worden geïntegreerd in hun bedrijfsmodellen. De toepassing van blockchain-technologie in de verzekeringsbranche betekent namelijk dat de meest fundamentele verzekeringsprocessen, zoals het doorvoeren van claims en herverzekeringsprocessen, gaan veranderen. Deze overgangsfase vormt vaak een belemmering voor bedrijven. Daarom is het belangrijk dat organisaties nu starten met het testen van blockchain-technologie en dit implementeren in hun bestaande systemen.
Blockchain-technologie betekent ook voor organisaties dat zij deels de controle over transacties en gegevensuitwisseling moeten inleveren. Een voorbeeld: een polishouder hoeft niet te vertrouwen op de beslissing van de verzekeraar om een schade te vergoeden, doordat de verzekeraar vaak al heeft betaald nog voordat de schadebeheerders op de hoogte zijn van de claim. Echter, aangezien beslissingen van verzekeraars het leven van mensen behoorlijk kunnen beïnvloeden, is er nog steeds behoefte aan menselijke bemiddeling en analyse om deze automatische claimverwerkingen te regelen.
Uitvoeren van het concept
Verzekeraars gaan steeds meer de voordelen van blockchain inzien en het testen van een prototype is daarin een belangrijke eerste stap. Dit zorgt er namelijk voor dat ze de potentie en de beperkingen van blockchain gaan begrijpen. Organisaties die blockchain aan het ontdekken zijn, moeten ook overwegen hackathons te organiseren, zodat ze een ontwikkelaars-community kunnen opbouwen en zelfs crowdsourcing kunnen inzetten om de innovatie te testen. Dit is efficiënter dan het proces volledig zelf te beheren.
Ondanks de voordelen, biedt blockchain geen garantie voor authenticiteit. Blockchain kan echter wel de sleutel zijn om op maat gemaakte producten en diensten te leveren die klanten van verzekeraars nu al verwachten.
Michael Clifton, senior vice president global insurance strategy and ventures bij Cognizant