Zowel Base als Orange komen met nieuwe abonnementsformules. Orange verdubbelt de hoeveelheid mobiele data in zijn Love triple play-bundel en Base heeft een nieuw gsm-abonnement dat komaf moet maken met ongebruikte, verloren belminuten of data.
Orange gaat vanaf 14 september de hoeveelheid mobiele data in zijn Love-pakket (tv plus internet en gsm) aanpassen. Alle bestaande postpaid-dierenabonnementen, de Zen-formules en de abonnementen Internet Everywhere 15 en 25 die deel uitmaken van een Love-bundel wordt het volume voor mobiel internet verdubbeld.
Volgens Orange is de verdubbeling gratis, maar tegelijk loopt wel een tijdelijke promotie af waarbij voor de eerste zes maanden een korting werd gehanteerd. Voor sommige abonnementen betekent dat dat er (wat die eerste zes maanden betreft tenminste) toch een prijsverhoging komt.
‘Sinds de lancering van ons convergente aanbod hebben we onze waaier van themazenders gestaag uitgebreid’, zegt Cristina Zanchi,cco van Orange. ‘Daarnaast ontwikkelden we de Orange TV-app en nu is de tijd rijp om onze Love-klanten opnieuw te verrassen: door hun mobiel internet te verdubbelen. Niet één maand, maar élke maand. Dat betekent dat onze klanten zich helemaal kunnen laten gaan op hun smartphone en naar hartenlust video’s en muziek kunnen streamen, of gamen.’
Ook voor zelfstandigen en kmo’s die een Love Pro-bundel afnemen, gelden dezelfde voorwaarden. Vanaf 20 september wordt het voordeel ook beschikbaar voor bedrijven die Shape & Fix Comfort, Shape & Fix Extra en/of Shape & Fix Basic met digitale lijnen afnemen.
Base
Ook concurrent Base komt met een nieuwigheid op de mobiele markt. Het bedrijf (eigendom van Telenet) wil komaf maken met een frustratie waar veel consumenten met een gsm-abonnement op het einde van de maand mee zitten: de ongebruikte belminuten of data die vervalt. De operator lanceert op 13 september een formule die zich aan elke individuele klant aanpast: belminuten worden automatisch omgezet in mobiele data (en omgekeerd) naargelang de behoeften van de gebruiker. Het ongebruikte saldo wordt bovendien simpelweg overgedragen naar de volgende maand. Zo gaat er dus niets verloren en benut de gebruiker maximaal wat in zijn abonnement inbegrepen zit.
Bovendien worden ook belminuten of mobiele data bovenop het abonnement wordt niet langer aan een hoger tarief aangerekend, zoals tot dusver het geval was. Met de nieuwe formule kosten gigabytes en belminuten evenveel binnen als buiten bundel, zodat de klant niet meer voor onaangename verrassingen komt te staan.
Het nieuwe aanbod is voor iedereen beschikbaar en blijft gebaseerd op de bestaande tariefplannen (15, 25, 35 en 45 euro) en vervangt de hele waaier aan formules die momenteel worden aangeboden.
Uit een marktanalyse van Base bleek dat minder dan 1 procent van de klanten een tariefplan heeft dat perfect bij zijn verbruiksprofiel past. Ofwel wordt de bundel overschreden, ofwel wordt hij niet opgebruikt.
Base heeft naar eigen zeggen meer dan een jaar aan de nieuwe tariefformule gewerkt.