JC Decaux gaat de reclameborden met ingebouwde camera’s verwijderen, zo meldt De Standaard. Volgens privacy-experts overtrad het bedrijf met de borden de wet.
JC Decaux had de borden in enkele winkelcentra geplaatst met de bedoeling passanten te registreren. Met die data kon het adverteerders informatie geven over (potentiële) consumenten. Er waren een tiental van die borden geplaatst, maar die zullen nu weggehaald worden. Volgens het bedrijf zijn er ook nooit mensen gefilmd en werden de beelden niet opgeslagen, de camera’s dienden enkel om te tellen hoeveel personen langs de borden liepen.
Toch geeft JC Decaux toe dat het mogelijk was om te onderscheiden of de passant een man of vrouw was, al was die registratie blijkbaar niet nauwkeurig genoeg. Dat is ook de reden, aldus het bedrijf, om de borden weg te halen.
Op de borden kwam gisteren heel wat kritiek omdat ze de wet op de privacy zouden schenden. De bevoegde staatssecretaris, Philippe De Backer, vroeg de Privacy-commissie dan ook om een onderzoek te starten.