Er lijkt nog lang geen rem te staan op de groei van de internethandel in ons land. Volgens cijfers van de vakvereniging BeCommerce zullen de Belgen dit jaar voor het eerst meer dan tien miljard euro online spenderen.
Tijdens het eerste semester van 2017 werd er al 10 procent meer online gespendeerd dan in dezelfde periode vorig jaar, wat de totale uitgaven tot nu toe al op 4,9 miljard euro brengt. Het aantal online aankopen is tijdens dit eerste semester toegenomen met 2 procent. Dit resulteert in 42,3 miljoen online aankopen in de periode januari tot juni 2017. Ook het aantal Belgen dat online winkelt, stijgt met 2 procent, wat het totale aantal op 7,9 miljoen brengt.
Vooral in bepaalde categorieën kopen Belgen steeds vaker online. In de categorie ‘computer en accessoires’ bijvoorbeeld is er een stijging van liefst 31 procent in online uitgaven tegenover hetzelfde semester vorig jaar. Dit brengt het aandeel van alle uitgaven die online gebeuren in deze categorie op 23 procent.
Gemiddeld spendeerde de Belg 348 euro online tijdens hett tweede kwartaal, een stijging van 8 procent. Per online aankoop wordt er gemiddeld 118 euro online gespendeerd, ook een groei van 8 procent. In Nederland zien we nog straffere cijfers in dit tweede kwartaal. Daar namen de online uitgaven toe met niet minder dan 15 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2016 en besteedden ze 22 procent van al hun uitgaven online.