53 procent van de Belgische bedrijven verwacht dat digitale transformatie binnen het jaar hun sector zal veranderen. Anderhalf jaar geleden verwachtte slechts 24 procent van de bedrijven in ons land zo’n impact binnen het jaar. Met name bij kmo’s groeit het besef van de impact van digitale transformatie.
De cijfers komen uit een onderzoek dat SAP liet uitvoeren bij meer dan duizend bedrijven (klein en groot), in samenwerking met Trends-Trends Tendances. Dit naar aanleiding van Digital Shift Forum van SAP.
We zijn op goede weg, al is die weg nog lang, is de algemene conclusie. ‘Op dit moment weet 34 procent van de Belgische bedrijven ook nog niet wat digitale transformatie betekent’, weet Tine Vandenbreeden coo bij SAP Belux.
Kmo’s
‘Het grote verschil is de adoptiesnelheid van nieuwe technologieën, als we dit vergelijken met het verleden’, benadrukt Vandenbreeden. ‘Er zijn vandaag eigenlijk geen early adopters’ meer. Ofwel ben je mee of niet. Een meerderheid van de respondenten zegt eigenlijk: it’s now or you are out of business.’
De kmo’s staan vandaag in ons land, zoals blijkt uit het onderzoek, waar de grote bedrijven achttien maanden geleden stonden. ‘Dat maakt me blij. Ondernemers zijn in gang geschoten en zien het voordeel van de digitale transformatie’, aldus de coo.
Reden voor digitale transformatie is het verhogen van de efficiëntie. ‘Al zijn het verbeteren van de customer service en het optimaliseren van de klantenervaring ook belangrijke redenen. Bij digitale transformatie staat de klant vandaag dus centraal.’
Obstakels
De helft ziet digitale transformatie vormgegeven door minder dan vijf projecten, maar bij 20 procent gaat het om tussen de vijf en twintig projecten.
De grote obstakels bij het uitvoeren van een (strategie rond) digitale transformatie is het gebrek aan kennis (bij 57 procent van de Belgische bedrijven), het gebrek aan digitale strategie (54 procent) en het gebrek aan mensen (50 procent). Het gebrek aan technologie is het minst aangehaalde obstakel (voor slechts 18 procent van de bedrijven).