Gewone developers lopen het risico van bedrijfsbeslissingen zoals de geruchtmakende dieselfraude. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.
Het schandaal rond milieukeuringsbedrog door software in dieselauto’s geeft gewone developers wereldwijd flinke stof tot nadenken en ethische bespiegeling. Een Amerikaanse rechter heeft Volkswagen-ingenieur James Liang onlangs veroordeeld tot meer dan drie jaar gevangenis, naast nog een forse boete van tweehonderdduizend dollar. De man heeft vorig jaar schuld bekend.
Liangs werkgever vroeg hem om software te schrijven die milieukeuringen ‘herkent’ om dan de uitstoot van schadelijke stoffen te temperen. Zo wisten vervuilende dieselauto’s toch goedgekeurd te worden. Onder normale rij-omstandigheden zorgden de frauderende auto’s voor forse overschrijdingen van officiële milieunormen. Op zich was de Californische ingenieur geen lagere developer die slechts code schrijft: hij was ‘Leader of Diesel Competence’. Toch was hij niet de hoogste leidinggevende of hoogst verantwoordelijke. Elke ontwikkelaar, projectleider, ingenieur, dev-manager, team lead en ict’ers met andere titels moet zich nu bezinnen over risico’s die hij/zij als loyale werknemer kan lopen.
Wat vind jij?