Telecomconsumenten zijn tevreden over de aangeboden dienstverlening en prijzen, maar vinden het niet altijd gemakkelijk om diensten en prijzen te vergelijken en kennen vaak de basisrechten voor telecom niet. Dat blijkt uit de jaarlijkse consumentenenquête van het BIPT.
De enquête van het BIPT peilt naar zaken als tarieven, dienstverlening, respect voor consumentenrechten door de operator en verstrekte informatie. Uit het onderzoek komt een eerder tevreden consument naar voor. Dit is vooral het geval voor gebruikers van bundels en mobiele diensten. Zo zijn 35 procent van de bundelgebruikers min of meer tevreden, 29 procent tevreden en negen procent zeer tevreden over de prijzen, terwijl negentien procent min of meer ontevreden, zes procent ontevreden en drie procent helemaal ontevreden zijn.
Voor mobiele gebruikers komen de percentages uit op: 29 min of meer tevreden, 35 tevreden en zelfs zeventien procent zeer tevreden, terwijl veertien min of meer ontevreden en vier procent ontevreden zijn.
De consument vind het niet altijd gemakkelijk om telecomdiensten en prijzen te vergelijken. Bovendien denkt 58 procent dat men sowieso niet beschikt over het goedkoopste aanwezige aanbod op de markt volgens zijn/haar gebruikersprofiel. De prijs blijft bovendien voor de consument het belangrijkste criterium om zijn/haar operator te kiezen. De tariefvergelijker van het BIPT (www.bestetarief.be) is door achttien procent van de ondervraagden gekend.
Lagere inkomens
Consumenten weten ook nog onvoldoende waar ze informatie over hun werkelijke internetsnelheid kunnen vinden. Nochtans geven ze aan het nuttig vinden om over deze info te beschikken. Dat deze snelheid in het contract moet vermeld staan, weet acht procent van de respondenten. Ze weten bovendien niet of onvoldoende wat de internetsnelheden voorstellen.
Van de respondenten is negentien procent de afgelopen drie jaar veranderd van vaste operator. Voor 89 procent van hen was dit bovendien vlot verlopen. Bij mobiele telefonie is 24 procent de afgelopen drie jaar veranderd van operator. De hoofdredenen voor de verandering van operator zijn een interessanter tarief of een promotie bij een andere operator. Lagere inkomensgroepen blijken een pak gevoeliger te zijn voor tariefwijzigingen dan hogere inkomens.
Het gebruik van de diensten verandert ook vrij snel. Nog maar 59 procent van de respondenten gebruikt vaste telefonie, terwijl dit nog 71 procent bedroeg in 2012. Daarentegen neemt het gebruik van mobiel internet toe van 41 in 2012 naar 57 procent in 2017. Ook het gebruik van televisie via internet neemt toe van vijftien in 2014 naar 21 procent in 2017.
Ook communicatie-apps Facebook Messenger en Whatsapp zijn aan een fikse groei bezig. Skype en FaceTime blijven nagenoeg status quo. Viber moest gebruikers prijsgeven.
De enquête van het BIPT is voor de zesde keer gehouden, dit keer bij 1.500 gebruikers tussen 15 en 74 jaar.