De Waalse scale-up Elium, het vroegere Knowledge Plaza, heeft vier miljoen euro opgehaald bij investeerders. De kapitaalronde werd geleid door Serena Capital en het Waals Gewest, een historische aandeelhouder. Elium maakt een SaaS-platform om teams beter te laten samenwerken en kennis in bedrijven te ontsluiten.
Elium wil een grote naam worden in de markt voor ‘Knowledge Sharing Platforms’, een vrij nieuwe categorie van sociale netwerken voor bedrijven die als aanvulling dienen voor bijvoorbeeld Slack of Facebook Workplace. Volgens een conservatieve schatting van het onderzoeksbureau IDC zou die markt tegen 2021 zo’n vijf miljard dollar waard zijn. In de huidige klantenportefeuille van Elium zitten onder meer Capgemini, het Rode Kruis, L’Oréal en Bouygues.
Het nieuwe kapitaal dat werd opgehaald, laat Elium toe om zijn personeelsbestand tegen eind volgend jaar te verdubbelen naar veertig mensen. Daarnaast moet het geld ook dienen voor onderzoek naar artificial intelligence (ai) en big data en om drie strategische markten verder te ontwikkelen: dienstenbedrijven, ‘transforming industries’ (elektriciteit, transport, engineering…) en administraties en ngo’s. Die markten zullen zowel lokaal als wereldwijd bekeken worden, zegt Elium in een persbericht.
Elium groeide uit Knowledge Plaza, dat in 2008 werd opgericht door ceo Antoine Perdaens en drie vennoten. In 2013 nam het zijn Zwitserse concurrent Hyperweek over, diens medeoprichter Raphaël Briner werd aan boord genomen als cmo.