Het Nederlandse AppyThings breidt zijn actieterrein uit naar België en Luxemburg. Het bedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling van api’s.
Met de api’s van AppyThings kunnen ondernemingen hun bedrijfsdata en extra functionaliteit ontsluiten voor apps en websites, ook van derde partijen. Het bedrijf focust op vier gebruiksmodellen: applicatie-integratie, customer engagement, nieuwe verdienmodellen en internet of things. Voor de lancering in België en Luxemburg sloot AppyThings een joint venture met Gumption. Ook in Nederland gaan de beide bedrijven een strategische samenwerking aan.
In Nederland, Denemarken en Zweden werkte AppyThings voor onder meer PostNL, Havenbedrijf Rotterdam, Universiteit Maastricht en Bugaboo. ‘Via een api-platform koppel je SAP on premise of in de cloud met crm- of hr-systemen van andere vendors voor de uitwisseling van data”, zegt oprichter en managing partner Anthony Doerga. ‘Je personaliseert een productconfigurator op basis van actuele lokale weergegevens. Je organiseert een hackathon voor ontwikkelaars met afgeschermde toegang tot bepaalde data of functies van je back end-systeem. Of je integreert sensoren met een app die je zegt wanneer machines aan onderhoud toe zijn.’
Hetisn dezelfde werkwijze die bedrijven als Airbnb, Apple en Facebook hebben groot gemaakt, aldus Doerga. ‘Dezelfde principes zijn toepasbaar voor elke organisatie. Door bepaalde data en functies te ontsluiten voor partners, creëer je alternatieve verdienmodellen, vind je nieuwe klanten en vergroot je het engagement van bestaande klanten. Met een slimme api-strategie bouw je aan je digitale leiderschap.’
Momenteel werken er veertien mensen bij AppyThings, dat moeten er dit jaar nog twintig worden. In 2022 is de ambitie om 125 mensen op de loonlijst te hebben en een omzet van 12,5 miljoen euro te draaien.