De consumentenmarkt is duidelijk de drijfveer van internet of things (IoT). Ten opzichte van 2016 is het aantal huishoudens met internet op de tv met ruim 14 procent gestegen, van 36,7 naar 42,2 procent. Ook het aantal smartphones en laptops blijft nog altijd stijgen. De zakelijke markt heeft moeite om het tempo van IoT bij te houden, maar doet zijn best om een inhaalslag te maken.
Naast de, inmiddels alweer vrij traditionele devices zoals tv, smartphone en computer, gaat connectiviteit natuurlijk al veel verder. Zo biedt Ford bijvoorbeeld wifi in de auto, aangedreven door een derde partij. Dankzij een ingebouwde modem is de internetverbinding in de auto gegarandeerd goed genoeg voor games, films en muziek. Ook verschillende vliegtuigmaatschappijen leveren al dan niet betaalde wifi aan boord. Daarnaast zijn er machines en sieraden die altijd connected zijn; oftewel IoT.
Consument ligt op kop
IoT speelt een grote rol in het leven van de consument, maar ook in het bedrijfsleven krijgt het een steeds prominentere rol. Toch is er een duidelijk verschil te zien tussen de adoptiesnelheid van IoT onder consumenten en de adoptie in de zakelijke markt. De zakelijke markt is aanzienlijk trager, wat te verklaren is door de uitdagingen waar de markt voor staat. Denk bijvoorbeeld aan de integratie in de bestaande it-infrastructuur van een organisatie, maar ook zeker de beveiligingsvraagstukken die connectiviteit met zich meebrengt. Voor groeiende bedrijven is de mogelijkheid tot makkelijk op- en afschalen van het netwerk een belangrijke eigenschap, zodat de omvang van het netwerk altijd snel kan worden aangepast aan het gebruik.
Omdat de consument zo snel is in het opnemen van deze techniek, is de zakelijke inzet van IoT ook veelal gericht op het beter maken van het leven van de eindgebruiker. Een tevreden eindklant, dát is ten slotte wat telt. De it-systemen die de processen reguleren zijn van ondergeschikt belang. Het maakt de eindgebruiker niet uit hoe het technische deel in elkaar steekt, als het maar werkt en een zo optimaal mogelijke prestatie levert.
Een mooi voorbeeld van IoT in werking zijn smart cities. Hierin zijn meerdere apparaten met elkaar verbonden. De apparaten delen informatie met elkaar om processen soepeler te laten verlopen, bijvoorbeeld het besparen van energie en het doorstromen van verkeer.
Voet aan de grond in techniek en retail
In de techniek is het effect van IoT duidelijk zichtbaar. Machines en producten worden uitgerust met sensoren, zodat mogelijke storingen of problemen in een eerder stadium of zelfs op voorhand al gesignaleerd kunnen worden. De inzet van IoT bevindt zich in de techniekbranche in een vergevorderd stadium. Andere sectoren waarin IoT al een grote rol speelt zijn bijvoorbeeld retail, financiële dienstverlening en productie. In de gezondheidszorg en de publieke sector komt het daarentegen een stuk trager op gang. Dit zijn sectoren met strengere en complexere wet- en regelgeving, waarin persoonlijke informatie een grote rol speelt. Het is dus niet gek dat de inzet van IoT in dit type sectoren langzaam voet aan de grond krijgt. Wel liggen er mooie mogelijkheden voor de toekomst.
IoT ontwikkelt zich zo snel, dat it-afdelingen en -bedrijven soms ervaren dat er te weinig tijd is om goed na te denken en gegronde beslissingen te maken met betrekking tot de inzet van IoT. Ze zijn te druk met de waan van de dag, de vragen vanuit klanten die stappen willen zetten op dit gebied. Schaalbaarheid van een netwerk biedt hierbij uitkomst, zodat een bedrijf gemakkelijk de eerste stappen op het gebied van IoT kan zetten en vervolgens de tocht kan voortzetten bij verdere groei. Dat we iets met IoT willen doen is namelijk wel duidelijk, maar we moeten er wel voor blijven zorgen dat er structuur blijft. Overzicht houden en niet achterblijven op de wensen van de consument, twee uitdagingen die we graag met beide handen aanpakken.