De Nederlandse ict-dienstverlener Ordina ziet de totale omzet over het eerste halfjaar van 2017 met 2,7 procent dalen naar 172,9 miljoen euro. In Nederland daalt de omzet naar 127 miljoen met 5,1 procent, terwijl de omzet in België en Luxemburg stijgt met 4,6 procent naar 46 miljoen euro. Het bedrijf meldt tevens dat de productiviteit is afgenomen en het daarom volop zoekt naar nieuwe werknemers.
De omzet bij de overheid steeg zowel in Nederland als in België en Luxemburg in het eerste halfjaar van 2017 met 4,1 procent naar 62,1 miljoen euro. De omzet in de financiële dienstverlening daalde met 13,9 procent naar 46,7 miljoen euro. De omzet in industrie steeg met 1,5 procent naar 52,2 miljoen euro, de omzet in het marktsegment zorg daalde 4,2 procent naar 11,9 miljoen euro.
Begin 2016 gaf Ordina al aan te focussen op dienstverlening aan de overheid, hoewel toenmalig ceo Stépan Breedveld niet verwachtte dat er al in 2017 sprake zou zijn van een toename van de overheidsomzet.
Voorzichtigheid is echter gebonden, zo vindt de nieuwe topman Jo Maes. ‘De goede resultaten komen vooral voort uit de elf raamovereenkomsten die we in 2016 hebben gewonnen. Er is dus geen garantie voor succes. Bovendien zijn we hierbij ook afhankelijk van de uitkomst van de kabinetsformatie.’
Personeelsproblemen
Hij vervolgt: ‘In het eerste halfjaar nam de productiviteit af ten opzichte van vorig jaar. De vereenvoudiging van de aansturing in ons bedrijf heeft de afgelopen maanden geleid tot verbetering. Hier zijn we blij om, want de krapte op de arbeidsmarkt heeft ons absoluut omzet gekost.’ Cfo Annemieke den Otter verklaart de efficiencyslag nader: ‘We hebben bijvoorbeeld administratieve tussenstations bij aanvragen van klanten opgeheven. Hierdoor is onze dienstverlening efficiënter geworden.’
Daarnaast worden volgens Maes medewerkers continu bij- en omgeschoold om beter aan te sluiten op de gevraagde expertise in de markt. ‘Onze wervingscampagne ‘Kijk jij verder dan code?’ resulteerde in een toename van de instroom in Nederland van ruim 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Gezien onze ambitie, om te groeien met eigen medewerkers, zijn behoud en werving van professionals onze topprioriteiten voor 2017. De focus ligt hierbij nog steeds op het werven van vijfhonderd nieuwe medewerkers in Nederland en tweehonderd in België/Luxemburg.’
De topman benadrukt dat het totale verloop nog steeds te hoog is; zo’n 26 procent verlaat op jaarbasis weer de onderneming. ‘Het verloop is in de loop van 2017 minder geworden, maar nog steeds te hoog. Ons streven is om uit te komen op een verloop van maximaal 15 procent.’
De ceo benadrukt dat outsourcing wat hem betreft geen oplossing is voor het tekort aan personeel. ‘We willen efficiënter zijn door het automatiseren van onze eigen processen en de focus op zogenaamde high performance teams.’ Hij vertelt dat er inmiddels vijftig van zulke teams actief zijn. Hoeveel teams er respectievelijk werkzaam zijn in Nederland en België/Luxemburg, kan Maes op moment van schrijven niet toelichten.
Vijf focuspunten
Maes stelt dat het met name lastig is om medewerkers met specifieke expertises binnen te halen. De typen ict-professionals waar Ordina naar op zoek is, vertaalt zich in de vijf zogenaamde ‘kernproposities’. Dit zijn: High performance teams, Intelligente Data Gedreven Organisaties (IDGO), Digitale Acceleratie, Business Platforms en Security & Privacy. Behalve een kader scheppen naar welk type personeel Ordina op zoek is, wil het bedrijf met deze vijf focuspunten volgens de ceo ‘een scherper gezicht’ in de markt zijn.
Ten slotte geeft de topman aan nog geen voorspellingen te willen doen over het derde kwartaal en de resultaten over het tweede halfjaar van 2017.