Bijna een kwart van de kleine bedrijven in ons land beschikt niet langer over een vaste lijn om te telefoneren. Ook de virtual pbx breekt stilaan door in dit segment van de markt, al blijft SaaS bij hen eerder achterwege.
Dit alles blijkt uit de ICT Market Trends Study die gebruikersvereniging Beltug organiseerde in samenwerking met telecomoperatoren Proximus, Orange en Telenet. Computable kon de resultaten ervan inkijken.
Bij de regelmatige analyses van Computable en Computer Profile focussen we ons meestal op bedrijven met meer dan vijftig werknemers. Maar voor deze analyse via Beltug bij Belgische organisaties zijn de kleintjes aan de beurt: bedrijven met minder dan vijftig werknemers. Ook daar opvallende bevindingen en innovaties.
Vaststelling 1: kleine bedrijven erg mobiel
Bij kleine bedrijven (één tot tien werknemers) is mobiele telefonie inzake penetratie en gebruik hoger dan de vaste lijn: respectievelijk 89 procent voor mobiel versus 77 procent voor vaste lijn (bellen met een vast toestel of met dect).
De kleinste bedrijven lijken het vaste toestel af te zweren. Maar de middelgrote niet. Het aandeel van vaste lijn is met 97 procent namelijk zelfs nog het hoogst bij bedrijven met elf tot vijftig werknemers.
Qua marktaandelen in mobile voice & data is Proximus marktleider bij bedrijven tot vijftig werknemers met een marktaandeel van iets boven de 50 procent. Orange is telkens nummer twee bij de organisaties met maximaal tien werknemers en bij die van elf tot vijftig werknemers.
Vaststelling 2: virtual pbx komt opzetten
Kleine Belgische bedrijven zijn niet enkel via mobile voice en data erg mobiel, maar ook op kantoor zelf. Zo is wifi er al even ingeburgerd qua gebruik dan plugged internet. Terwijl grotere bedrijven wifi soms nog afhouden.
Bij kleine en middelgrote bedrijven (tot vijftig werknemers) wordt de pbx of telefooncentrale bovendien in zowat 20 procent van de gevallen vervangen door een virtual pbx (in de cloud). Bij de grote (met meer dan tweehonderd werknemers) is dit maar bij 5 procent het geval.
Vaststelling 3: SaaS nog achterwege
Een omgekeerde vaststelling bij het gebruik van Software as a Service of SaaS. Slechts 19 procent van de kleine bedrijven (maximaal tien werknemers) maakt gebruik van SaaS voor andere toepassingen dan e-mail, telefonie en unified communications. Bedrijven hebben doorgaans ook geen uitgesproken reden over het niet gebruik van software als webdienst. Maar vragen rond data privacy en security zijn wat dat betreft de belangrijkste obstakels.
Software as a Service is tot dusver in ons land vooral doorgebroken bij de grotere bedrijven (met meer dan 200 werknemers), waarvan 44 procent SaaS gebruikt. Bij bedrijven met elf tot vijftig werknemers is dat vandaag 31 procent en bij 51 tot 200 werknemers 35 procent.
Vaststelling 4: nog veel onwetendheid
Hoe kleiner het bedrijf, hoe meer onwetendheid rond de nieuwe Europese richtlijnen rond roaming. Er bestaan blijkbaar nog veel misverstanden rond.
En daarnaast: hoe kleiner de bedrijven, ook hoe minder kennis van sla’s of service level agreements. Een meerderheid van de bedrijven met minder dan vijftig werknemers geeft aan om hun telecom sla’s niet te kennen. Al is dat ook bij iets meer dan de helft van de grotere bedrijven (met meer dan vijftig werknemers) het geval. Ook zij geven aan hun sla’s niet (goed) te kennen.