Telenet heeft er een ‘solide’ halfjaar op zitten, zegt ceo John Porter. Het bedrijf presteert nagenoeg volledig in lijn met de verwachtingen. De omzet ging zowat één procent achteruit, maar de winst voor belastingen steeg wel met vier procent.
De Mechelse kabelboer draaide de afgelopen zes maanden een omzet van 622 miljoen euro, iets minder dan de 626 miljoen van vorig jaar. De winst voor belastingen (ebitda) steeg wel tot 303 miljoen euro, iets meer dan wat analisten hadden verwacht. De nettowinst tikte af op elf miljoen euro.
Volgens Telenet konden de Wigo-bundels in het tweede kwartaal meer dan 35.000 nieuwe klanten verleiden en heeft het nu ruim 224.000 afnemers van Wigo. Het aantal gsm-abonnees steeg met meer dan 60.000, onder meer door het succes van Wigo en door promoties bij dochter Base. Het aantal prepaid-klanten daalde wel, onder meer door de verkoop van Ortel Mobile en de verplichte registratie van prepaid-SIM-kaarten. Alles in totaal heeft Telenet ruim 2,8 miljoen gsm-klanten.
Wat televisie betreft, zegt Telenet ‘hevige concurrentie’ te ondervinden van Proximus en Orange. Het totaal aantal tv-abonnees steeg met één procent tot net iets mee dan twee miljoen. Het aantal ‘basisabonnementen’ daalde fiks, maar dat werd gecompenseerd door meer klanten die willen betalen voor extra zenders en diensten. Hier wijst Telenet wel op bijvoorbeeld Netflix als een geduchte concurrent in deze markt. Verder nemen ook bijna 1,7 miljoen mensen vast internet af van Telenet en zijn er nog 1,3 miljoen abonnees van vaste telefonie.
In de cijfers zijn ook al de activiteiten meegenomen van SFR, dat door Telenet op 19 juni werd overgenomen. Door die korte tijdsspanne is de omzetbijdrage wel miniem; nog geen twee miljoen euro.
Voor heel 2017 mikt de kabelaar nog altijd op groei. Daarnaast gaat het bedrijf er nog steeds van uit dat tussen 2015 en 2018 een samengestelde jaarlijkse groei van het aangepaste bedrijfsresultaat van vijf tot zeven procent kan optekenen.