Big data is hot. Quasi elk bedrijf zit vandaag op een berg data, maar enkel het verzamelen en bijhouden van deze data is van weinig nut. Zonder de juiste achterliggende strategie en daarmee gepaard gaande analyse en toepassingen heeft deze data geen impact op de prestaties van een bedrijf. De startup Crunch Analytics beweegt zich op dit speelveld. Data verzamelen, analyseren en interpreteren, om deze vervolgens in te zetten voor sales en marketingdoeleinden.
Crunch Analytics werd opgestart begin 2016 door Laurent Mainil en Louis-Philippe Kerkhove. ‘We hadden beiden een passie voor data en zagen er de mogelijkheden van in. Bovendien vulden onze profielen elkaar perfect aan. Zelf ben ik burgerlijk ingenieur computerwetenschappen en deed ik ervaring op in management consulting, terwijl mijn co-founder handelsingenieur is van opleiding en een doctoraat heeft geschreven rond machine learning. Zo zijn we zowel in staat de business van de klant te begrijpen, als de data ook te analyseren en te vertalen in zakelijke mogelijkheden’, blikt Mainil, de ceo van Crunch Analytics terug.
Eerst strategie, dan uitvoering
De dienstverlening van Crunch Analytics valt in twee luiken op te delen. ‘We vertrekken vanuit de ‘data strategy’’, geeft Mainil aan. ‘We helpen op strategisch niveau onze klanten bij het uitzoeken welke data ze kunnen gebruiken, het identificeren van de meest interessante toepassingen en het vastleggen van de doelstellingen en prioriteiten. Data verzamelen heeft weinig nut, als er geen achterliggende strategie en een duidelijk doel is. Onze tweede dienstverlening is de implementatie van de oplossing. Bij ’technology implementation’ spreken we over het effectief bouwen van voorspellende algoritmes waarbij we bijvoorbeeld gaan voorspellen welke welke klanten in de komende maanden mogelijk hun abonnement gaan opzeggen (predictive analytics) en ook de meer mainstream beschrijvende data analytics.’
‘Wij werken met onze analytics bovenop opensource-pakketten. Deze stellen ons in staat om de meest recente evoluties op vlak van artificiële intelligentie en machine learning in onze oplossingen te integreren. Daarnaast maken we gebruik van de mogelijkheden die Google Cloud biedt, namelijk het flexibel en goedkoop beschikbaar maken van rekencapaciteit. Op die manier kunnen onze klanten op een betaalbare manier met de best mogelijke informatie hun business vooruit helpen.’
Retail en entertainment
Dat data analytics extreem krachtig kan zijn, is bekend, maar om resultaat te boeken moet je de business van de klant begrijpen. Net daar maakt Crunch Analytics het verschil met veel collega’s. ‘Qua pure technologie zijn we allemaal ongeveer aan elkaar gewaagd, maar wij staan vaak strategisch een stuk verder. We zijn in staat snel de business van onze klanten te doorgronden, de juiste vragen te stellen en op maat te werken. Zo hebben we voor een retailer al een algoritme uitgewerkt dat voorspelt hoeveel items er van elk collectiestuk verkocht gaat worden in de komende maanden. Zo kan deze klant zijn stock beter en efficiënter managen. Een ander voorbeeld is het suggereren van stukken die bij de klant passen en voor upsell zorgen’, haalt Mainil een paar voorbeelden aan.
Bouwen aan een competent team
Hoewel de startup amper anderhalf jaar bezig is, werd er begin dit jaar een bijkomende data scientist aangeworven en recent een bijkomende manager. ‘Deze profielen waren nodig om onze business verder uit te bouwen. De nieuw aangeworven manager krijgt de rol van head of growth en heeft ervaring in het verkopen van hightech-oplossingen. Hij gaat voor de nodige verkoop en ondersteuning zorgen op managementniveau. De doelstelling is om binnen dit en twee jaar een sterk en competent team te hebben uitgebouwd met een expertise in strategie en predictive analytics. Zo komen Europese topprojecten binnen bereik’, werpt Mainil een blik op de toekomst.
De startup is gevestigd in Gent en daar komt voorlopig geen verandering in. ‘Nieuwe kantoren staan niet op de roadmap’, lacht Mainil. ‘We hebben er bewust voor gekozen om vanuit onze thuismarkt op te starten en pas later verder te kijken. Al gaat het tegenwoordig snel en we denken dan ook begin volgend jaar over de grens te kunnen kijken. Maar dat kan perfect vanuit België.’
Meesurfen op de golf
Voorlopig volstaan de inkomsten uit consultancy om de verdere groei van het bedrijf te financieren. Maar misschien volgt er begin volgend jaar toch een kleine kapitaalronde. ‘Onze markt boomt volop en hoewel we deze groei trachten bij te houden, leeft bij ons toch het gevoel dat we zonder financiering misschien een stukje van deze groei gaan missen. Daarom dat we overwegen om naar bijkomend kapitaal op zoek te gaan. ‘
Momenteel telt de startup een zevental actieve klanten die zich voornamelijk situeren in de retail- en entertainmentsector. ‘Zeker daar maken we met ons zakelijk meedenken en onze kennis van de markt het verschil. Zo schrijven we enkel algoritmes die ook werkelijk zijn te in te zetten en meerwaarde opleveren. Aangezien heel wat bedrijven in deze sectoren met dezelfde vraagstukken zitten en met dezelfde problemen kampen, werken we aan oplossingen die schaalbaar zijn en voor meerdere bedrijven inzetbaar. Dat laat ons toe sneller te schakelen en niet steeds vanaf nul te moeten beginnen. Al blijft de flexibiliteit van maatwerk onze grote troef, die we nooit zullen opgeven. Dit maatwerk en die uitdagingen die daarmee gepaard gaan zorgen er trouwens voor dat onze medewerkers projecten hebben om de tanden op te scherpen. Toptalent moet constant uitgedaagd worden’, zegt Mainil.
De ambitie van Crunch Analytics is om minstens elk jaar te verdubbelen in omzet en aantal medewerkers. ‘Voor ons is de cultuur waarin dat gebeurt minstens even belangrijk’, geeft Mainil aan. Ik heb zelf bij LinkedIn ervaren hoe een fijne cultuur en medewerkers die perfect bij elkaar passen elkaar tot ongekende hoogtes kunnen stuwen. Dat willen we hier ook bewerkstelligen, zonder het geluk van onze medewerkers uit het oog te verliezen.’