BICS, de internationale groothandelsdochter van Proximus, heeft in het tweede kwartaal bijna dertien procent minder omzet geboekt. Dat mindere resultaat woog ook op de groepsomzet van het telecombedrijf: die ging met drie procent achteruit. Op de residentiële markt presteerde Proximus wel naar verwachting.
Zo’n 312 miljoen euro omzet draaide BICS dit kwartaal. De afdeling, die internationale gesprekken en data afhandelt voor andere operatoren, presteerde daarmee onder de verwachtingen. De reden is niet ver te zoeken: BICS haalt zijn zakencijfer vooral uit spraaktelefonie, terwijl het vooral data is waar de groei zit.
BICS is goed voor ongeveer een vijfde van de groepsomzet van Proximus, die daalde met bijna drie procent tot iets meer dan 1,4 miljard. De binnenlandse markt ging er wel op vooruit: goed voor 1,1 miljard of 0,3 procent meer dan in 2016. De bedrijfswinst voor afschrijvingen steeg met één procent tot zo’n 430 miljoen, met dank aan onder meer de met 3,6 procent gedaalde kosten.
De omzet uit vaste lijnen bleef stabiel, maar de internetmarkt (+1,1 procent) en vooral het televisieaanbod (+8,8 procent) noteerden stijgingen. Er werden zowat 17.000 nieuwe tv-klanten verwelkomd. Uit ict-projecten puurde Proximus 1,1 procent minder omzet, hoewel dat volgens het bedrijf geen impact op de marges had.
Triple- en quad-play
Ook het triple- en quad-play-aanbod van de operator doet het goed. Er zijn nu zeventien procent meer klanten dan vorig jaar die een Tuttimus- of Bizz-bundel hebben. Bij afname van quad-play betaalt een gemiddelde consument zo’n 116,5 euro per maand aan Proximus, bij triple play is dat 77 euro.
In het eerste halfjaar van 2017 heeft Proximus ruim een half miljard euro geïnvesteerd, waarvan 281 miljoen in het tweede kwartaal. Dat geld ging naar voetbalrechten en aankooprechten van series, maar ook in verdere verbeteringen van het netwerk. Zo is het bedrijf begonnen met de aanleg van glasvezel voor consumenten in vier Belgische steden, Brussel, Gent, Antwerpen en Charleroi. Door de Vectoring-technologie uit te rollen (die nu voor 77 procent van alle consumenten beschikbaar is) kon het bedrijf de gemiddelde snelheid van een very-high-bitrate digital subscriber line (vdsl)-lijn optrekken naar gemiddeld 67,6 Mbps.
Ook in het mobiele netwerk werden investeringen gedaan. Vergeleken met vorig jaar verstoken de gebruikers zowat zeventig procent meer mobiele data. Een gemiddelde 4G-gebruiker zit zo op ongeveer 1,4 gigabyte per maand.